12 pasi pentru ca somnul bun sa devina un obicei

La doctor pe tocuri

12 pasi pentru ca somnul bun sa devina un obicei

“O minte tulburata inseamna un pat ravasit” spunea Charlotte Bronte, romanciera engleza.

Chiar daca te straduiesti sa-ti asiguri o odihna suficienta, calitatea somnului tau poate varia in functie de cat de bine iti controlezi mediul in care dormi. Momentul si locul in care iti faci tabieturile pot afecta odihna ta.

Iata cativa pasi pe care este indicat sa-i urmezi pentru a avea un somn bun, linistit si odihnitor:

1. Evita toate stimulentele cu cel putin 4-5 ore inainte de a merge la culcare. Acestea includ cofeina ( de exemplu cafeaua, ceaiul, diverse bauturi racoritoare), precum si nicotina.

2. Nu consuma prea mult alcool. Cu toate ca alcoolul te-ar putea ajuta sa adormi, iti va perturba de asemenea somnul. Acesta poate, de exemplu, sa contribuie la trezirea in timpul noptii si va fi destul de probabil ca te vei trezi ca sa iti golesti vezica in timpul noptii.

3. Evita mesele grele noaptea tarziu. Daca ti-e foame, ia o gustare simpla, usoara.

4. Negresit fa exercitii in timpul zilei, dar nu in intervalul de 3-4 ore de dinainte de a merge la culcare.

5. Asigura-te ca mediul este propice pentru a adormi. De exemplu, asigura-te ca este intuneric si liniste in camera ta si ca patul tau este confortabil.

6. Evita sa te uiti la ceas- aceasta va spori sansele ca tu sa te simti nerabdator si frustrat si nu te va ajuta sa adormi.

7. Elaboreaza o rutina de pregatire a somnului. Incetineste “motoarele” cu aproximativ o ora inainte de a dori sa mergi la culcare. Fa aceasta ora relaxanta si, pe cat posibil, urmeaza aceeasi rutina in fiecare noapte. Activitati adecvate ar putea include o baie relaxanta sau un ceai de plante (tei), practicarea tehnicilor de relaxare, lectura sau ascultarea unei muzici linistitoare.

8. Du-te la culcare numai atunci cand esti obosit si somnoros. Nu te duce la culcare mai devreme decat este necesar.

9. Nu iti folosi patul pentru nimic altceva decat somn si activitatea sexuala. Evita sa mananci, sa citesti sau sa te uiti la televizor din pat. Chiar si cand ai o conversatie cu partenerul este cel mai bine sa discutati in alt loc.

10. Nu sta in pat in cazul in care ai probleme cu adormitul. Daca observi ca nu poti adormi in aproximativ 20 de minute de cand te-ai bagat in pat, ridica-te si fa ceva relaxant cateva minute, cum ar fi sa citesti cateva pagini dintr-o carte. Intoarce-te in pat cand te simti obosit si somnoros.

11. Trezeste-te la aceeasi ora in fiecare dimineata, chiar daca simti ca nu ai dormit bine. Nu dormi mai mult.

12. Nu dormi sau motai in timpul zilei. Aceasta va impiedica eforturile tale de a adormi seara.

Tips

Pentru a intelege mai bine felul in care functioneaza organismul tau in ceea ce priveste somnul, poti tine un jurnal in care sa urmaresti timp de doua saptamani ce se intampla. Scrie orele la care ai adormit si cand te-ai trezit si cat de odihnita te-ai simtit. Compara aceste date si vezi ce tip de program ti se potriveste mai bine.



feedback
Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum



Ti-ai uitat parola ?
Inregistreaza un user nou