3 moduri in care reactionam in fata furiei

Single

3 moduri in care reactionam in fata furiei

In mod normal nimeni nu scapa de teama si de furie, acestea sunt emotii primare. Teama si furia sunt derutante pentru ca arareori ne gandim la felul cum aceste emotii ne afecteaza starea generala. Daniel Goleman, psiholog, scrie ca teama si furia isi au originea in trecutul nostru stravechi:

“Frica este o adevarata mostenire emotionala in evolutia omului. Ea ne mobilizeaza sa ne aparam familia de primejdii. Asemenea reactii devenite automatisme sunt deja gravate in sistemul nostru nervos, spun biologii specialisti in evolutia speciilor, deoarece pentru o lunga si cruciala perioada din preistoria umana ele au asigurat supravietuirea.”

Cand suntem speriati, furia sta la panda. Teama ne avertizeaza asupra unor pericole reale sau potentiale, iar furia ne pregateste pentru o reactie in forta si pentru lupta pentru supravietuire. Stresul intens ne activeaza creierul sa reactioneze in trei moduri:

1. Prin lupta

Putem sa ramanem pe pozitie si sa ne aparam.

2. Prin fuga

Putem sa batem in retragere si sa abandonam o situatie periculoasa.

3. Prin lipsa de reactie

Putem sa devenim inerti, iar creierul ni se poate bloca.

Furia ia nastere cand nu obtii ce iti doresti si manifesti lipsa de rabdare fata de frustrarea cu care te confrunti. Ai tendinta sa-i blamezi pe altii, in timp ce propriile tale ganduri sunt cele care cauzeaza furia ta. Cand nu stii ce sa faci, atunci te enervezi din ce in ce mai tare.

In cazul in care te infurii des si din nimic, iar acest lucru se manifesta prin lipsa de control asupra vorbelor si actiunilor tale, este cazul sa intervii si sa nu lasi acest sentiment negativ sa-ti controleze viata. Pentru inceput, gandeste-te la consecinte. Daca te manifesti violent adresand injurii celorlalti, totul se va finaliza prin relatii tensionate cu cei asupra carora ti-ai revarsat furia.

Iar situatia nu se repara intotdeauna daca-ti ceri iertare sau daca regreti. Prin urmare, este mai eficient sa inveti cateva tehnici de relaxare si sa folosesti cateva trucuri.

De exemplu, poate fi eficient sa bei un pahar cu apa, fiindca hidratarea calmeaza izbucnirile nervoase sau sa mananci ceva dulce, fiindca iti vei ajuta organismul sa produca serotonina, neurotransmitator care-ti determina starea de bine. Sau ai putea sa folosesti 2 afirmatii pozitive care te vor ajuta. Acestea sunt:

1. Aleg sa nu ma infurii!

Sunt responsabil(a) pentru furia mea. Nimeni nu ma poate enerva.

Ma enervez singur. Tot ce fac imi apartine. Eu detin controlul asupra emotiilor, gandurilor si comportamentelor mele. Nu pot controla exteriorul,lumea si pe ceilalti, insa ma pot controla pe mine insumi( insami). Eu ma enervez, eu imi creez depresia, eu aleg sa ma simt vinovat(a). Asadar, aleg sa nu ma infurii!

2. Aleg sa gandesc si sa actionez calm!

Furia este cauzata de ceea ce gandesc. Ceea ce simt si fac este rezultatul a ceea ce gandesc. Chiar daca altii m-au influentat, alegerea de a ma simti sau actiona intr-un anumit fel imi apartine. Aleg sa actionez cu calm!



feedback
Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum



Ti-ai uitat parola ?
Inregistreaza un user nou