Vita sexualis

Vita sexualis

Vita sexualis a japonezului Mori Ōgai este o carte surprinzatoare in contextul perioadei in care a fost publicata.

Deschisa, dar fara a fi ostentativa intr-o maniera facila, nu pierde din discutie aparitia impulsurilor sexuale la copii, descoperirea bordelurilor, homosexualitatea, educatia sexuala – subiecte care in 1909, anul in care librariile primeau pe rafturile lor Vita sexualis, trebuiau foarte bine cosmetizate pentru a nu cadea in pacatul pedanterismului pudipond. Cum volumul nostru nu si-a respectat intru totul normele sociale care il vegheau, nu intâmplator la numai 3 saptamâni de la publicare, a si fost interzis.

Segmentat pe cativa ani bun, romanul ni se ofera initial extradiegetic, povestind despre un anume Kanai Shikuza, filosof si profesor, un om cu o existenta precara, care vrea sa educe si dincolo de catedra, insa mult mai subtil. Personajul, care intre timp devine si narator, prinde, insa, viata prin prisma folosirii persoanei I singular, pentru a oferi ulterior o confesiune lipsita de stânjenire.

Daca romanul nu poate fi interpretat ca un afront adus naturalismului, atunci e cu siguranta o revizuire a acestui curent cultural. Romanul prinde a sugera ca ideea potrivit careia fiinta umana se explica prin suma instinctelor sale reprezinta o reducere incorecta a umanitatii. Folosindu-se de imaginea alter-egoului sau, Kanai Shikuza, autorul propune imaginea unui barbat asexuat, care demonstreaza ca nu este sclavul unor porniri pe care, de altfel, le si examineaza cu toata seriozitatea, detasat si rational, dar carora nu le ofera exagerat de mult credit.

Vita sexualis, Mori Ogai

Vita sexualis, Mori Ogai

Altfel spus, Mori Ōgai e departe de a fi scris un roman pornografic. Cartea este mai putin despre sexul in sine, cât despre explorarea zonelor limitrofe ale fiintei (sexul fiind doar o chestiune adiacenta). Ceea ce face Kanai Shikuza nu e participare efectiva la viata. Mai mult, nu e vorba nici despre vreo manifestare vulcanica a celor 15 ani de tinerete de-a lungul carora se desfasoara actiunea.

Bogata in expuneri ale civilizatiei japoneze de acum un secol, cartea e interesanta prin pozitia pe care o adopta fata de ea insasi. Un dispret nu doar fata de supraestimarea obisnuita a sexului, dar si fata de propriul ei statut, fata de relevanta ei ca produs cultural, fapte ce fac ca demersul fictional sa para ca e lasat in derizoriu, abandonat si irelevant. “Luând stiloul, domnul Kanai a scris pe coperta caietului, cu litere mari, in latina: VITA SEXUALIS, supa care a aruncat manuscrisul in cutia cu carti de sub birou si a trantit capacul.”

In realitate, cartea procedeaza in acest fel pentru a declansa o reevaluare a lucrurilor care ne definesc ca fiinte umane, pentru a nu incuraja cititorii sa se arunce fara prea mult sens in mocirla entuziasmului nemotivat, pentru a posomori cu cinismul ei planuit inca de la prima pagina. O lectura asezata si in acelasi timp racoroasa, deloc obositoare, dar plina de convingeri ce merita ceva atentie.

Autor recenzie:

Anca Roman