Urzeala tronurilor

Urzeala tronurilor

Ce se mai poate spune despre George R. R. Martin si despre epopeea sa, “Cantec de gheata si foc”, ce nu s-a mai spus deja? Este deja cunoscut pe plan mondial faptul ca autorul a devenit in ultimii ani un pilon al literaturii fantasy, o voce si o sursa de inspiratie pentru generatii intregi de scriitori ai genului.

Seria “Cantec de gheata si foc” reprezinta opera magna a acestui scriitor prolific, aducand in prim plan o poveste ampla, cu personaje complexe si intrigi fabuloase, pe care milioane de fani din intreaga lume le asteapta cu sufletul la gura.

Scrisa la persoana a III-a, din perspectiva mai multor personaje, seria se compune din trei fire narative principale care devin interdependente, pe masura ce povestea evolueaza. Avem, pe de-o parte, Cele Sapte Regate din Westeros, continent mitic, de dimensiuni uriase, pe teritoriul caruia s-au purtat razboaie sangeroase pentru suprematie. Intrigile machiavelice, jocurile puterii, rasturnarile de situatie si personaje care au devenit memorabile, sunt numai cateva dintre elementele care dau substanta intregului tablou. Cu o istorie ce se intinde pe mii de ani, tinutul Westeros este marcat de incercarile mai mult sau mai putin nobile ale diversilor pretendenti de a pune stapanire pe Tronul de Fier.

In alta parte a regatului, in nord, facem cunostinta cu Fratii Jurati ai Rondului de Noapte, legiune care are rolul de a apara si mentine zidul de gheata, pavaza a regatului menita sa tina la distanta dusmanii din nordul extrem.

Pe un alt continent, in est, Daenerys Targaryen, o eroina ce a devenit un adevarat arhetip feminin si o figura adorata de toti fanii seriei, este urmarita in evolutia sa, de la statutul de sclava, la cel de conducatoare puternica, pentru ca este o pretendenta legitima la Tronul de Fier si nu pregeta nici o clipa sa lupte pentru ceea ce ii apartine de drept. Povestea ei, desi despartita de a celorlalti prin mii de kilometri, se coordoneaza perfect cu actiunea in ansamblul ei, pentru ca lupta pentru suprematie este ceea ii leaga pe toti.

Naratiunea se impleteste firesc, pe masura ce autorul ne lasa sa descoperim legaturile dintre personaje, povestile si intentiile lor, totul pe un fundal fantastic, rece si intunecat. Unul dintre aspectele pentru care Martin este considerat un scriitor desavarsit, este acela ca nu se fereste sa isi sondeze personajele si sa le contureze caractere puternice, uneori controversate, alteori fascinante, dar si sa abordeze teme considerate tabu, cu o sinceritate uluitoare.

Imaginatia si talentul lui Martin i-au fost rasplatite in momentul in care HBO a inceput productia serialului Game of Thrones, care in prezent a ajuns cu filmarile la cel de-al treilea sezon. Serialul are un impact fantastic peste tot in lume, castigand distinctii dintre cele mai prestigioase. Desi pana si autorul considera ca este foarte dificil pentru serial sa tina pasul cu actiunea cartilor, tot acesta apreciaza talentul enorm al actorilor de a reda pe micul ecran personaje complexe, cu atitudini si personalitati dintre cele mai variate.

Andreea Sterea