Pe primul loc

Succes story

Pe primul loc

Teancuri de hârtii, emailuri nedeschise, deadline-uri care se îngrămădesc…Concepte precum managementul timpului pot fi încurcate şi intimidante pentru unii dintre noi.

Şi atunci intervine necesitatea stabilirii şi urmăririi unui plan de folosire eficientă a timpului. Un punct important pe agendă este stabilirea priorităţilor. Deşi pare simplu, pune multe probleme celor care nu pot ierarhiza eficient diversele activităţi în funcţie de valoarea pe care le-o acordă.

Pentru început, fii obiectiv/ă şi determină cât mai precis lucrurile care îţi aduc cea mai mare mulţumire. Cum poţi face asta? Numai tu ştii cât valorează o anumită activitate pentru tine, mai ales din prisma rezultatelor pe care le promite realizarea ei, dar şi prin simpla satisfacţie de a o face. Aşadar, e recomandabil să începi prin a-ţi stabili  "punctajul" după care evaluezi diversele sarcini.

Nu orice lucru care îţi face plăcere este şi o prioritate, oricât ne-am dori, aşadar uneori ne prinde bine o privire obiectivă asupra sarcinilor când dorim să ne fixăm punctele importante pe agendă. Pentru a-ţi veni în ajutor, specialiştii recomandă trei strategii de stabilire a priorităţilor.

Prima este să stabileşti care sunt proiectele cele mai importante pe care le desfăşori într-o anumită perioadă şi care este termenul de rezolvare a lor? Acestă prima operaţiune este denumită generic Estimare. Se presupune din start că te vei strădui să faci o estimare corectă în ceea ce priveşte termenul de rezolvare, fără să recurgi la amânări sau la tehnica ascunsului după deget. Ai ceva de făcut şi îţi asumi responsabilitatea pentru asta.

După care ar fi bine să înveţi să operezi cu conceptele C, P, R (altfel spus, Cerinţe, Profit şi Recompense), pe care trebuie să ţi le treci în revistă lunar. Tradu fiecare factor printr-o întrebare specifică, de genul: Ce am de făcut? Cât investesc în asta? Ce am de câştigat? Şi asta înseamnă că ai folosit o strategie de Evaluare. Atunci când există o proporţie rezonabilă între cerinţele slujbei, eforturile depuse pentru a le îndeplini şi satisfacţia muncii într-un final terminate, înseamnă că eşti pe calea cea bună. Folosirea unei tehnici de redactare, fie că este pe hârtie sau pe calculator, te ajută să vezi, negru pe alb, ce ai de făcut pentru a câştiga ce îţi doreşti.

Un ultim pas, strategia Eliminării, este cel de a mai reduce din numărul de sarcini, prin delegarea altcuiva cu ele. Nu le poţi face tu chiar pe toate. Începe cu o întrebare de bun simţ precum: "Ce anume din ceea ce fac poate fi rezolvat de altcineva?". A însărcina pe alţii, mai pricepuţi sau mai motivaţi, cu anumite soluţionări, poate fi nebănuit de benefic pentru toată lumea.

Nu îţi face griji dacă planificarea nu îţi iese din prima- ca în orice domeniu, este nevoie de puţină practică şi perseverenţă. În plus, priorităţile nu sunt rigide prin natura lor, uneori chiar se recomandă să le adaptezi la diversele schimbări din orarul tău, când situaţia o cere. Aşadar fii cât se poate de flexibil/ă şi acordă-le atenţia cuvenită.

De asemenea, nu este indicat să te cramponezi de diverse mărunţişuri cronofage care sunt mai periculoase decât ai bănui. William James a spus că arta de a fi înţelept este "arta de a şti ce să treci cu vederea". În diverse mărunţişuri fără valoare ne putem risipi, pe negândite, deviind de la drumul pe care ni l-am ales.

Dacă vei încerca să alegi ca priorităţi acele lucruri care ştii că îţi aduc satisfacţie, va fi mult mai uşor să nu împrăştii timp preţios pe nimicuri sau pe sarcini care atârnă ca poverile. Pledez pentru alternativele care ne fac fericiţi, chiar dacă în final suntem obosiţi, pentru cele care ne fac să zâmbim când le ducem la îndeplinire. Viaţa e prea scurtă pentru a nu ne pune propria mulţumire pe primul loc.



feedback
Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum



Ti-ai uitat parola ?
Inregistreaza un user nou