Din mosi stramosi (II)

Drumul spre centru

Din mosi stramosi (II)

Calendarul romanesc cuprinde mai multe figuri masculine importante, insa nu intamplator, pe perioada iernii isi fac aparitia trei mosi. Randul babelor vine abia la sosirea primaverii. Simbolic vorbind, iarna este momentul de apogeu al imbatranirii naturii, urmat de extinctie.

Urmatorul pas l-a facut un pastor american – C.C. Moore, scriind un poem in care figura Sfantul Nicolae era metamorfozat intr-un personaj simpatic, dolofan si zambitor, ce imparte cadouri din sania sa trasa de reni. Popularitatea acestui poem a depasit orice granite, fiind si tradus si publicat in intreaga lume din septembrie 1823 si pana azi.

In 1860- desenatorul Thomas Nast (Harper's Illustrated Weekly) face putin design vestimentar pentru Santa Claus, creandu-i un costum rosu cu nasturi negri si cu o curea lata din piele. Timp de 30 de ani, Nast continua procesul de re-branding cu sute de desene pentru toate aspectele legendei lui Mos Craciun si dand mitului principalele sale caracteristici vizuale.

In 1886 scriitorul George P. Webster preia de la Nast ideea ca resedinta lui Mos Craciun se afla la Polul Nord.
 
Pasul decisiv: 1931- Compania Coca Cola lanseaza o campanie publicitara in care Mos Craciun, inzestrat cu o burta durdulie si faimosul costum rosu, isi pierde definitiv asemanarea cu Sfantul Nicolae. In profilul psihologic, desenatorul sau (Haddon Sundblom) a mai inclus un aer jovial si o atitudine toleranta. Au urmat 35 de ani de promovare in presa scrisa si mitul a capatat forma sa finala. Chiar si in ziua de astazi, Coca-Cola foloseste aceeasi imagine a lui Mos Craciun in spoturile publicitare realizate cu ocazia sarbatorilor de iarna.

Datorita marketingului, mitul a prins chiar si in tari care nu au o legatura culturala directa cu sfantului Nicolae, precum China.

In Europa, tendinta actuala este de a reveni la vechile traditii, precum cea germana, in care Christ Kind- Copilul Iisus este cel care imparte darurile. In Rusia, Germani si Cehia au loc ample miscari de protest impotriva acestui simbol consumerist, cerand insistent reintoarcerea la traditie. La extrem, italienii au incercat sa demonstreze in mod "stiintific" – calculand viteza si timpul necesar distribuirii cadourilor – inexistenta lui "Babbo Natale" (Mos Craciun), spre dezamagirea copiilor si indignarea parintilor. Aceasta "demonstratie" este inclusa si in articolul din Wikipedia italiana cu concluzia stupida: Babbo Natale è morto!

Cu toate ca, iata, pe Mosul l-a remodelat marketingul, el reuseste sa ramana figura cel mai des asociata cu copilaria. Daca de-a lungul timpului am reusit sa-l intrupam intr-o persoana, atunci cred ca am putea sa-l intrupam chiar in noi insine. Sa lasam spiritul Craciunului sa devina o parte din fiinta noastra.

Craciun fericit!



feedback
sexyxxx sexyxxx.cc sexyxxx.cc sexyxxx.cc
Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum



Ti-ai uitat parola ?
Inregistreaza un user nou