The Year`s Best Science Fiction

The Year`s Best Science Fiction

Una din antologia lui Gardner Dozois – si presupun ca ati intuit deja ca vorbim despre The Year`s Best Science Fiction – a ajuns la noi la volumul 7.

Editura Nemira a organizat materialul de lectura care in afara echivaleaza cu prima jumatate a volumului Year`s Best Science Fiction 28th Annual Collection, propunand de aceasta data 14 nume de autori nestingheriti tematic. E bine de stiut ca Dozois, care la randul lui este scriitor de SF, e unul dintre cei mai apreciati editori ai nisei sale, asa ca mi se pare rezonabil ca selectia sa fie creditata cu ceva atentie.

E de la sine inteleasa imposibilitatea de a pune in lumina toate textele incluse in cele nu mai putin de 600 de pagini ale volumului. Asadar, voi recurge la metoda mostrei, asa incat sa luati putin pulsul cartii.

Pentru aceasta, ma voi opri pentru inceput la Imparatul de pe Marte, povestirea lui Allen M. Steele, ce descoase problema raportarii la nebunie, ce intoarce pe mai multe fete modul in care omul e bruscat de singuratate, ridicand totodata la fileu chestiunea validarii sociale a individului. Narat intradiegetic, textul mizeaza pe o permanenta senzatie de dubiu, de incertitudine vis-à-vis de personajul principal, Jeff Halbert, pe care e periculos sa il catalogam, pentru simplul motiv ca nu se poate aprecia masura in care gesturile sale absurde sunt induse sau pur si simplu vin dintr-o boala trista.

Jeff, care face parte din categoria “maimutoilor”, adica a muncitorilor cu un intelect neglijabil, adusi pe Marte pentru indeplinirea atat a unor plictiseli, cat si a unor corvezi, sufera un soc emotional, pe care si-l trateaza refugiindu-se in literatura. Atata doar ca investeste atat de mult in ea, ca ajunge sa ii incerce materializarea. O manipuleaza in asa fel, incat sa aiba iluzia ca isi controleaza universul. Managerul General al statiei Arsia, care de altfel e si personajul-narator al textului, il observa indeaproape, intrand de-a dreptul in imaginarul lui Jess, care devine din ce in ce mai complex, angrenand in cele din urma intreaga comunitate. Deznodamantul e cu siguranta punctul forte al povestirii, care o salveaza de la a deveni inca o analiza a atat de delicatului raport nebunie – normalitate (adesea definit ca o pura conventie sociala). carti sf

Un text nuantat intr-o maniera diferita – desi tangentiale in ceea ce priveste tema – este Cartile de Kage Baker. Punctata de pasaje pline de haz, povestirea aduce in vizor calea prin care trei copii, ce traiesc intr-un balci cu vagi inclinatii artistice, descopera biblioteca, eveniment ce se va dovedi a fi marcant. Scrisa intr-un stil ludic, dar onest, povestea celor doi baieti care ii joaca pe pretendentii lui Sunny in fata unui public decrepit pare a fi de o naivitate incorigibila. Ei bine, acest lucru este contrabalansat de furisarea unui ton descurajant printre toate frazele, prin care se intrezareste o voce matura, care si-a ucis simbolic inaintasii, pentru a-si afirma o individualitate cat mai pregnanta.

Ultima lucrare la care ma voi opri este Sultanul norilor de Geoffrey A. Landis. De aceasta data, ies in fata doua personaje care se confrunta cu exotismul locuitorilor planetei Venus. Pentru a va starni interesul, va voi dezvalui una dintre practicile acestora din urma: practicau un sistem de bigamie in lant, menit sa asigure o evolutie a speciei (prin incurajarea unor practici sexuale experimentate), fiecare barbat avand atat o sotie cu 20 de ani mai in varsta decat el, cat si una cu 20 de ani mai tanara. La fel si cu femeile. Textul isi joaca bine rolul, atingand atat subiecte de ordin social-politic, cat si de natura intima, acest melanj facandu-l antrenant.

Pe langa cei trei autori deja discutati, iata cine mai publica in antologie: Robert Reed, Lavie Tidhar, Peter Watts, Ian R. MacLeod, Tedd Williams, Eleanor Arnason, Joe Haldeman, Stephen Popkes, Nina Allan, Cory Doctorow si Yoon Ha Lee. Material din plin pentru pasionatii genului.

Autor recenzie: Anca Roman