“Scafandrul si fluturele” in Romania

“Scafandrul si fluturele” in Romania

Cand doar cuvintele ti-au mai ramas, niciun cuvant nu e de prisos – in acest fel a fost rezumata cartea “Scafandrul si fluturele” scrisa de Jean-Dominique Bauby nu cu ajutorul mainilor, ci al unui ochi – ochiul stang, singura parte din el neatinsa de paralizie.

Aceasta carte va fi tradusa si in limba romana de Humanitas. Editura va publica, in luna iunie, o carte-eveniment care s-a vandut in peste 370.000 de exemplare, a fost tradusa in 30 de tari si a adus incasari de peste 11,5 milioane de dolari ecranizarii semnate de Julian Schnabel.

Jean-Dominique Bauby, autorul romanului "Scafandrul si fluturele" ("Le scaphandre et le papillon"), a fost redactor-sef la revista Elle France si a avut o viata plina. Bauby era un autor care lucra in conformitate cu standardele succesului social.

Pe 8 decembrie 1995, in mod brutal, un accident vascular l-a aruncat intr-o coma profunda. Cand a iesit din ea, toate functiile sale motorii erau deteriorate. Atins de ceea ce se numeste "locked-in syndrome" – inchis in propriul interior -, Bauby nu se mai putea misca, nu mai putea bea, manca, vorbi sau pur si simplu respira fara ajutor. In acest corp inert, numai un ochi se mai misca.

Acesta – ochiul stang – devine legatura sa cu lumea, cu ceilalti, cu viata. Cu acest ochi el spune "da" (clipeste o data) si "nu" (clipeste de doua ori). Cu ochiul sau, el focalizeaza atentia vizitatorului pe literele alfabetului care i se dicteaza si formeaza cuvinte, fraze, pagini intregi… Cu acest ochi, jurnalistul scrie o carte: in fiecare dimineata, timp de saptamani, el a memorizat paginile inainte de a le dicta si corecta ulterior. Sub globul de sticla al costumului sau de scafandru unde zboara fluturi, Bauby trimite carti postale dintr-o lume pe care nu ne-o putem imagina – o lume in care nu mai exista nimic decat o minte la lucru; un spirit rand pe rand sarcastic si dezamagit, de o intensitate care da strangeri de inima.

Povestea lui Jean-Dominique Bauby seamana cu cea a vietii unui artist prins in ghearele unei lupte intre el insusi si cei din jur. Boala, ca si suferinta psihica sau geniul, reprezinta o sursa de excludere si neintelegere. Pentru a scapa de soarta sa, de constrangerile exterioare si cruzimea umana, fiecare nu poate conta decat pe sine insusi; pe inteligenta, creativitate si eroism. Prin scrisul sau, Jean-Dominique Bauby si-a prelungit viata in afara lui, in afara corpului sau. Puterea visarii si a gandirii ii permite sa treaca dincolo de orice granita. A obtinut de la sotia sa promisiunea ca va adapta cartea pentru film, ca o incununare a transcendentei sale.

"M-am intors de multe ori la aceasta carte. Imi placea imaginea aceea frumoasa cu el, care priveste in sus, spre tavan, stand in piscina. Am vrut sa gasesc un text care sa se potriveasca si am ales partea despre «cocotte-minute». Apoi, brusc, a aparut o noua parte, despre Eugenie", spune regizorul american Julian Schnabel. "Intr-un fel, Jean-Do spunea asa: «Cand eram sanatos, nu eram in viata. Nu eram acolo. Eram destul de superficial. Dar cand m-am intors, cu punctul de vedere al fluturelui, am renascut sub forma de mine insumi». Si apoi a reusit sa devina un mare scriitor", mai arata regizorul, intr-un interviu.

Tag-uri: , ,