Pornografia sau epuizarea dorintei

Pornografia sau epuizarea dorintei

”Scopul cartii de fata este sa arate acele reprezentari ale sexualitatii pe care pornografia le pune in scena si maniera in care ”conduitele” pornografice ajung sa inlature corpul, dezbracand individul de subiectivitate”.

Cu aceasta afirmatie isi incepe autoarea Michela Marzano discursul amplu pe tema pornografiei, plecand de la ipoteza ca ”in incercarea de a aduce in lumina reflectoarelor aspectele cele mai ascunse si mai refulate ale vietii umane, sfarseste tocmai prin a goli complet de continut miserul sexualitatii.”

Autoritate in lumea contemporana a filozofilor, cercetator in domeniul eticii sociale si autoare a numeroase lucrari ce trateaza filozofia morala a secolului nostru, cu accent pe sexualitate, corpul uman si reprezentari sociale, Michela Marzano ofera cititorilor sai o lucrare de exceptie ce trateaza probleme actuale, considerate tabu, cu o sinceritate si un spirit eclectic greu de egalat.

Daca va imaginati ca volumul de fata reprezinta o pura pledoarie furibunda anti-pornografie si pro conservarea misterului, ”corolei de minuni” a intimitatii si erotismului, ati putea gresi. Documentata cu atentia unui adevarat om de stiinta, cu referinte culturale dintre cele mai puternice, cu intentia clara de a prezenta pornografia ca un fenomen, lait-motiv si personaj principal al societatii umane, cartea face apel nu numai la perceptia noastra asupra sexualitatii umane, dar si asupra modurilor in care aceasta a fost exploatata de-a lungul timpului.

Sa dam numai cateva exemple: o discutie despre una dintre cele mai cunoscute romane de dragoste ale lumii – ”Amantul doamnei Chatterley ” considerat la vremea aceea o lucrare scandaloasa prin gradul ei de explicitate sexuala, o analiza filozofica mai mult decat literara asupra ”Povestii lui O”, intr-un context ce se extinde de la sclavia sexuala la pierderea identitatii, sau mai modernul ”Trage-mi-o”, un fenomen literar si cinematografic pe care autoarea il considera drept promotorul unei reactii pornografice la pornografie.

Dincolo de a nega complet utilitatea instrumentala a pornografiei, considerata de multi altii ca metoda de reaprindere a pasiunii in cuplu sau de exprimare totala si fireasca a sexualitatii, autoarea dezbate cu obiectivitate, realism si chiar caldura, pe alocuri, aspecte ce tin nu numai de motivatiile actorilor porno din epoca moderna, dar si implicatiile adand psihologice si sociale ale fenomenului.

Si avand in vedere distanta parcursa de pornografie, de la mai vechile scene scandaloase din romane clasice, la transformarea intr-o industrie de sine statatoare, inimaginabil de profitabila, paginile cartii contin informatii si opinii de interes pentru orice tip de cititor: cel care isi doreste numai o calatorie in timp si spatiu printre concepte si reprezentari o va iubi pentru acuratetea detaliilor si stilul direct si sincer al autoare; cel interesat de aspecte ale filozofiei morale va avea un material bogat de studiu; cei carora nu le este teama si rusine sa recunoasca pornografia ca element prezent in vietile lor, se vor simti intelesi, poate usor judecati, dar cu siguranta confortabil, in timp ce specialistii in psihologie si sociologie vor gasi un fundament solid pentru viitoare lucrari de amploare asupra subiectului.

O carte ce merita citita, fie si numai pentru o incursiune in istorie, pentru o lectura fara tabu-uri si pentru redescoperirea unor elemente cheie din cultura universala ce au contribuit la dezvoltarea conceptului de pornografie, asa cum il cunoastem azi.

Autor: Andreea Sterea