Jocurile Foamei, de la roman la fenomen mondial

Trilogia Jocurile Foamei, una dintre cele mai cunoscute distopii din literatura contemporana, a obtinut pe langa aprecierea de necontestat a criticii, atat de carte cat si de film, si un numar impresionant de fani din toata lumea.

Actiunea, petrecuta pe un taram al totalitarismului, urmareste evolutia unor personaje in lupta lor pentru supravietuire. Si daca a fi victorios in Jocurile Foamei este un miracol in sine, mesajul trilogiei este unul mult mai profund, caci vorbeste despre conditia fundamentala a fiintei umane de a fi libera, de a avea dreptul de decizie asupra propriului destin si de a nu se limita la conditia de animal de circ impusa de extremismul unor minti bolnave.

Dar ce face aceasta serie sa fie atat de iubita? Poate ca stilul particular de a scrie al autoarei Suzanne Collins, alert si plin de suspans, cu o atentie deosebita pe dezvoltarea personajelor. Poate ca maiestria echipei de filmare si a actorilor, care au facut din primul film un adevarat recital cinematografic. Sau poate succesul vine din povestea lui Katniss Everdeen, adolescenta care se transforma dintr-un simplu tribut pe altarul unei societati insetate de sange, intr-o eroina de care si Capitoliul are motive sa se teama.

Intriga trilogiei pune accent pe dezvoltarea lui Katniss ca si individualitate unica, separata de districtul in care traieste si de conditia sociala impusa, scotand in evidenta ideea dihotomiei individ versus sistem, pe fondul organizarii Jocurilor Foamei. Acestea sunt mai mult decat o competitie pentru supravietuire, sunt adevarate teste de anduranta psihologica, autoarea jucandu-se magistral cu valentele fragile ale sufletului si constiintei omului, pus fata in fata cu luarea unor decizii de viata sau de moarte.

Distopii fantasy si SF s-au mai scris si se vor mai scrie. Dar putine dintre ele sondeaza la acest nivel de detaliu al analizei transformarile prin care trec personajele. In plus, mesajele adiacente ale seriei sunt si ele vitale pentru intelegerea complexitatii cartilor, luate separat sau impreuna. Onoarea, sacrificiul, iubirea, minciuna, conflictul interior, relatiile inter-umane sunt tot atatea personaje secundare, care ni se infatiseaza cu subtilitate, dandu-ne o lectie de viata sau punandu-ne pe ganduri.

Poate ca toate aceste elemente au contribuit la succesul seriei, indiferent daca vorbim de carti sau de primul film, dar cert este ca trilogia Jocurile Foamei a obtinut o celebritate de necontestat, cu atat mai mult cu cat ne putem proiecta in povestea personala a personajelor, indiferent cat de in viitor s-ar petrece actiunea.

Daca sondam opinia autoarei, aflam ca Suzanne Collins a fost foarte incantata de prima productie cinematografica. A doua, “Catching Fire,” ii are din nou in distributie pe Woody Harrelson in rolul mentorului lui Katniss si pe Donald Sutherland, in rolul Presedintelui Snow, alaturi de alti actori straluciti. Al doilea film al seriei va aparea in 2013, distributia fiind deja anuntata si filmarile aflandu-se in toi.

Si pentru ca zvonurile in cinematografie circula cu viteza luminii, aflam ca studiourile anunta surprize de proportii in legatura cu pelicula ce va incheia trilogia.

Autor: Andreea Sterea