Iluminarea. 37 de trepte

Iluminarea. 37 de trepte

Sa traiesti impacat cu tine si cu lumea inconjuratoare. Sa traiesti fara de teama si tristete, sa depasim meschinele sentimente de ura si invidie, sa intelegem natura divina a iubirii, sa contribuim la propria noastra fericire. Iluzii? Deziderate imposibil de atins de catre fiinta umana, supusa necazului, bolii, ghinionului sau mortii insesi?

Cum sa accezi la un asemenea nivel de auto-constiinta, astfel incat sa te poti detasa de balastul nefericirilor zilnice? Geylsay Togmai Sangpo a crezut ca aceste lucruri sunt posibile si a reusit sa le demonstreze in cursul vietii sale. Volumul ”Iluminarea. 37 de trepte” reprezinta o colectie de scrieri tibetane, invataturi si povete menite sa elibereze omul de tot ceea ce il distruge, de tot ceea ce s-a construit si a construit el insusi in jurul sau cu caracter negativ.

Volumul nu trebuie privit ca un artefact al unei lumi demult apuse sau ca un simbol al unei anumite culturi si orientari spirituale, cu o exclusiva valoare estetica, dar lipsit de orice valoare pragmatica pentru cultura occidentala. In sprijinul acestui argument stau insasi capitolele cartii, acestea tratand teme contemporane, studiate intens de stiintele umaniste, din perspectiva unei spiritualitati profunde, ce urmeaza calea lui Buddha.

Ar fi usor sa cadem in capcana ignorantei si sa consideram ca o filozofie orientala nu poate face nimic pentru noi, oamenii modernitatii, dar ar fi o greseala de neiertat, pentru ca individul uman, in esenta sa, este acelasi, indiferent de locul si de timpul in care se regaseste.

Cei 37 de pasi catre iluminare nu sunt mai mult decat 37 de exemple, uneori foarte concrete, alteori foarte metaforizate, de actiuni si atitudini pe care este bine sa le punem in joc pentru a atinge un nivel ridicat de satisfactie si fericire cu noi insine si alaturi de ceilalti. Pentru un specialist este destul de usor sa remarce similitudinile izbitoare si influenta determinanta pe care aceste invataturi le-au avut in dezvoltarea unor curente si scoli din psihologia moderna.

Asa cum am mai remarcat, indiferent daca limbajul folosit este unul tehnic sau unul literar, indiferent daca ideea de auto-control al propriilor ganduri si reactii este exprimata sub forma de ”emotii perturbatoare” (in textul tibetan) sau ”credinte irationale” (in scolile de psihoterapie rational-emotiv-comportamentala), mesajul transmis este unul si acelasi: avem capacitatea de a fi stapanii propriului nostru psihic si al propriei noastre vieti.

Volumul se adreseaza in principiu tuturor celor care, inclinati spre a isi imbogati viata spirituala dar si pentru a fi actorii principali ai propriei existente, sunt deschisi la a lua in considerare invataturile tibetane, asa cum ne-au fost ele transmise din generatie in generatie. Scepticismul nu isi are locul, pentru ca volumul propune o abordare plurivalenta: poate fi o lectura de specialitate pentru cunoscatori, o lectura de curiozitate pentru cei care doresc sa se familiarizeze cu esenta unei alte culturi, sau poate fi un manual cu adevarat util pentru cei ce vor sa faca un pas in plus in drumul catre iluminare.

Andreea Sterea