Harmonia Celestis

Harmonia Celestis

La editura Curtea Veche a avut loc lansarea celui mai premiat roman al autorului de origine ungara Peter Esterhazy, “Harmonia Celestis”, in ultima zi a targului de carte BookFest. Invitati la acest eveniment au fost Carmen Musat, directorul Observatorului Cultural, traducatoarea cartii Anamaria Pop si scriitotul Peter Esterhazy.

Prima care a luat cuvantul a fost Carmen Musat, care a notat ca romanul "Harmonia Celestis" se afla in stransa legatura cu prima carte "Verbele auxiliare ale inimii" si a mentionat ca este de parere ca "ele pot fi privite ca un diptic. Daca in 'Verbele auxiliare ale inimii' Peter Esterhazy face un exercitiu de memorie, incercand cumva sa recupereze si sa impuna figura mamei, in 'Harmonia Celestis' figura centrala este tatal, nu neaparat tatal biologic, sau tatal direct al autorului, ci tatal generic, o multitudine de fapt de tati care de-a lungul timpului au existat in familia nobiliara Esterhazy."

Pentru directorul Observatorului Cultural cartea este "atipica. alcatuita din 371 de propozitii numerotate, din viata de familie, un fel de saga monumentala (…) cea de a doua parte, confesiunile unei familii Esterhazy, are o tenta autobiografica si este, desi autorul ne previne chiar de la inceput printr-un scurt avertisment ca poate personajele din carte sunt autentice doar in carte, este autobiografie fictionalizata".

Anamaria Pop, traducatoarea romanului lui Peter Esterhazy, a povestit publicului dificultatile prin care a trecut din anul 200 si pana in prezent pentru a putea publica acest volumul. "In 2000-2001 cand am citit aceasta carte am oferit unei edituri traducerea mea si am fost refuzata, mi-am luat ramas bun ca aceasta carte va fi publicata vreodata, pentru ca motivul pe care l-am primit a fost ca 'In Romania nu se publica asemenea caramizi'.

Nu ne venea sa credem ca aceasta carte a aparut. Pana nu am luat cartea in mana si nu am sarutat-o, nu mi-a venit sa cred ca aceasta carte a aparut. A fost o mare provocare pentru mine, dar daca Lidia Sas nu mi-ar fi trimis acel email, in momentul in care ea a simtit ca sunt in punctul mort, aceasta carte nu ar fi aparut".