Chris Prentiss – Zen si arta fericirii

Chris Prentiss – Zen si arta fericirii

De cate ori nu am auzit expresia ”a fi Zen”, tradusa la nivel conversational prin ”a fi calm”, ”a fi impacat”, ”a fi multumit”?

De cate ori nu i-am invidiat pe acei oameni care intampina un moment de criza cu o seninatate parca numai de ei stiuta, cu o forta launtrica ce parca iradiza din ei si ii invaluie ca o aura? De cate ori nu am trait clipe de agitatie sufleteasca, de panica, poate, de teama sau de discomfort generalizat? De cate ori nu ne-am dorit sa ”fim mai Zen” in loc sa ne consumam toate resursele psihice si sa ne facem astfel, mai rau?

Arta fericirii? Ati putea zambi amar, gandindu-va ca putini sunt acei norocosi care ajung sa experientieze acest deziderat profund uman si etern. Sa iti fauresti propria fericire poate fi o idee buna numai in teorie, un ideal ce necesita un efort intens, sau numai un indemn, rational in sinea lui, dar imposibil de urmat intr-o lume supusa clipa de clipa bombardamentului factorilor stresori care ne ameninta toate aspectele vietii pragmatice, cu atat mai mult pe a celei spirituale.

Si totusi, Chris Prentiss, co-fondatorul unuia dintre cele mai mari si mai revolutionare centre de tratare a dependentelor din lume, specialist de renume mondial in abordarea alcoolismului si adictiei de substante, autor a numeroase volume de auto-dezvoltare, ne ofera o posibila solutie la problema gasirii propriului echilibru si a caii prin care putem sa devenim cu adevarat fericiti prin mijloace proprii psihicului nostru.

Volumul Zen si arta fericirii nu este un compendiu de maxime si cugetari orientale, de pilde posibil a fi interpretate dupa bunul plac sau de povete pline de intelepciune, dar vetuste. Pornind de la niste percepte de origine si cultura orientale, Chris Prentiss nu uita ca se adreseaza omului secolului XXI, asadar impleteste elemente de filozofie si spiritualitate cu elemente de psihologie moderna, bazata pe date stiintifice, si cu exemple din experienta lui personala.

Concis, intens la nivel ideatic, cu un limbaj deloc pretios, dar perfect ales pentru a isi transmite mesajul, volumul contine citatele unor oameni de o infinita intelepciune, de la calugari din vremuri apuse pana la figuri culturale care au influentat istoria universala. Mesajul recurent pe care cartea il transmite este unul despre universalitate, despre gasirea multumirii in cele mai mici si aparent nesemnificative dintre evenimente, de a comunica dincolo de cuvinte si de a cauta si gasi sensul tuturor lucrurilor, chiar si a celor negative.

Intarit de caramizile solide ale stiintelor, acest esafodaj spiritual se adreseaza in egala masura oricarui individ, indiferent de apartenenta religioasa sau de sistemul de valori cultural din care face parte, deoarece Prentiss celebreaza viata in sine si fiinta umana, dincolo de sisteme de gandire sau filozofii din carti.

Stilul cartii este si el impresionant, avand in vedere dimensiunile destul de reduse ale volumului. Presarat uneori cu umor, uneori cu amintiri dulci-amare, alteori cu relatareaa unor experiente de un realism frust, volumul reprezinta o lectura placuta si mai ales utila pentru toti cei care cred in dezvoltarea personala, in simplitatea si frumusetea vietii.

Autor: Andreea Sterea