3 carti de citit inaintea unei vacante la Sankt Petersburg

Locul de bastina al oualor Faberge, al marelui Ermitaj si al emblematicelor Nopti Albe, St. Petersburg este o bijuterie cosmopolita, ce straluceste in mijlocul vastei salbaticii a nordului.

“Pentru fetele singure care vor mai multa profunzime si substanta, St. Petersburg este locul unde cu siguranta vor gasi ceea ce cauta, cu cele 500 de poduri si 150 de palate ale sale”, spune Teresa Rodriguez Williamson, autoarea cartii “Evadeaza- cele mai bune 50 de locuri din lume, unde o femeie isi poate face vacanta singura”.

Daca te-ai hotarat sa vizitezi Sankt Petersburg iata cateva carti de citit inainte de calatorie.

1. “Crima si pedeapsa” de Fiodor Dostoevski

A fost publicat pentru prima data in ziarul intitulat „Mesagerul rus”, aparand in 12 numere lunare ca mai tarziu sa fie publicat ca roman, fiind considerat una dintre cele mai cunoscute opere literare a tuturor timpurilor, cu influente asupra romancierilor ce i-au urmat.

Romanul prezinta in prim plan drama lui Raskolnikov, un student care pune la cale uciderea si jefuirea unei batrane camatare, pentru a-si rezolva problemele financiare, dar si din dorinta de a-si demonstra lui insusi ca este indreptatit sa o faca.

Etaland unele simptome de grandomanie, Raskolnikov se considera o persoana inzestrata cu calitati deosebite, asemenea lui Napoleon. Ca om exatraordinar, isi simte justificata decizia de a ucide, incat nu se mai include in barierele morale ale oamenilor de rand. Cu toate acestea insa, imediat dupa savarsirea crimei, protagonistul se imbolnaveste ai are remuscari cu privire la actiunile lui. Romanul portretizeaza realizarea treptata a infractiunii lui Raskolnikov si dorinta lui crescanda de a se confesa. Mai mult, tanarul incerca sa isi protejeze sora, pe Dunia, de admiratorii acesteia, dar si dragostea lui neasteptata pentru o tanara prostituata, Sonia Marmeladova, in dorinta crescanda de a scapa de remuscari si a se mantui prin ispasire.

2. “Anna Karenina” de Lev Tolstoi

Povestea unei vieti pline de patimi si indoieli, celebrul roman “Anna Karenina” istoriseste tragedia unei femei aflate sub imperiul distructiv al unei pasiuni adulterine. In fundalul pe care, alaturi de Anna, evolueaza personaje aparte prin natura lor, Tolstoi divulga ipocrizia inaltei societati, zugraveste descompunerea modului de viata patriarhal si degradarea institutiei familiei.

“Tolstoi este cel mai mare prozator rus. Iar maretia lui se datoreaza calitatii rare de a se adapta la statura noastra, la ritmul nostru. Proza lui e ritmata de bataile propriei noastre inimi, iar personajele sale par sa se miste la fel de firesc in lumea noastra ca trecatorii care ni se perinda pe sub ferestre in timpul lecturii”. (Vladimir Nabokov)

3. “Doctor Jivago” de Boris PasternakLui

I s-a decernat Premiul Nobel pentru Literatura in 1958, pentru “importantele sale realizari atat ca poet, cat si ca unul dintre reprezentantii marii traditii epice ruse”, conform declaratiei comitetului Nobel.

Romanul a fost ecranizat in 1965 de David Lean, cu Omar Sharif si Julie Christie in rolurile principale, iar filmul a fost distins cu cinci premii Oscar, patru Globuri de Aur si doua premii Grammy si inclus pe lista celor mai bune 100 de filme ale tuturor timpurilor. Adaptarea pentru televiziune din 2002, in regia lui Giacomo Campiotti, cu Hans Matheson si Keira Knightley, a obtinut trei nominalizari la premiile BAFTA.

Destinul celei mai cunoscute carti a lui Boris Pasternak, romanul “Doctor Jivago”, va fi la fel de dificil si sinuos. Inceput in iarna lui 1945 si finalizat un deceniu mai tarziu, acesta va fi publicat in 1957 in traducere italiana. Pe plan international, cartea va inregistra un succes considerabil, dar, in ciuda eforturilor lui Pasternak, aparitia sa in Rusia se dovedeste imposibila, iar autorul devine tinta unei campanii de presa sustinute, culminand cu excluderea sa din Uniunea Scriitorilor, precum si din Asociatia Scriitorilor din Moscova. Reabilitarea lui Pasternak se va produce abia in 1987, iar ulterior acesteia “Doctor Jivago” va vedea, in sfarsit, lumina tiparului si in tara sa de origine, cu o intarziere de peste treizeci de ani.