Podul de flori, prezentat in avanpremiera

Documentarul “Podul de flori”, de Thomas Ciulei, care spune povestea lui Costica Arhir, un barbat dintr-un sat din Republica Moldova, care incearca sa isi creasca copiii cat timp sotia sa este la munca in Italia, a fost proiectat in avanpremiera, in cadrul Festivalului Filmului European.

"Podul de Flori", o coproductie romano-germana intre Europolis Film, Studioul de Creatie Cinematografica al Ministerului Culturii si Ciulei Films Germania, a castigat concursul Centrului National al Cinematografiei din anul 2005 si a fost turnat intre ianuarie si aprilie 2007. Documentarul pune in scena personaje reale, care isi interpreteaza propria lor poveste.

Axat in jurul familiei Arhir din satul Acui, Republica Moldova, filmul isi propune sa redea lupta pentru existenta a unor oameni aflati intre doua lumi: Costica Arhir s-a intors in sat sa lucreze pamantul si sa-si creasca cei trei copii, sotia lui munceste de patru ani in Italia, încearca sa stranga bani pentru educatia copiilor pe care nu i-a vazut de cand a plecat. Situatia familiei Arhir este departe de a fi singulara – in Republica Moldova, in jur de 50% din forta de munca este plecata in strainatate.

"Acum nu o sa ma acuze nimeni ca am denigrat Romania", a spus regizorul Thomas Ciulei dupa proiectia filmului si l-a invitat pe scena pe personajul principal al filmului, Costica Arhir. "El, el a facut aceasta minunatie… eu sunt cel pe care l-ati vazut acolo", a spus Arhir, care l-a îmbratisat pe regizor.

Filmul a fost distins cu Marele Premiu pentru film documentar "Erinnerung und Zukunft" (Amintire si Viitor) si cu Premiul Go-East in amintirea lui Reinhard Kampf la Festivalul de Film "go East" de la Wiesbaden si a obtinut Prix des Bibliotheques/ Premiul bibliotecilor (oferit de Directia Carte si Lectura din cadrul Ministerului Culturii si Comunicarii din Franta) si Mentiunea speciala a Juriului de tineret, la Festivalul de film documentar Cinéma du Reel de la Paris.

"Nu prea aveam incredere eu in el si in oamenii aia la inceput", a spus Arhir. "L-am vazut intr-o zi cand umblau toti oamenii in jurul lui si el avea broboane de sudoare pe frunte, si atunci am vazut ca pune mult suflet in ce face si mie imi plac oamenii astia care pun suflet. De atunci, nu i-am mai raspuns asa". Arhir a aspus ca cei care nu cred ca povestea sa a fost autentica sunt invitati sa vina in satul sau. "De lucru se gaseste acolo".

Criticul de film Irina Margareta Nistor a spus ca numarul mare de spectatori prezenti la proiectie este un lucru foarte bun. "Faptul ca l-am vazut aici pe Cristian Mungiu, care nu isi gasea loc, este un lucru foarte bun". La proiectie au mai fost prezenti, printre altii, regizorul Alexandru Solomon si Lucian Pintilie, coproducatorul peliculei lui Ciulei.

"Numai intr-un documentar se putea spune povestea pe care o prezita Ciulei", a spus vicepresedintele Institutului Cultural Roman, Tania Radu.

Criticul de arta Anca Oroveanu a spus ca "filmele lui Thomas Ciulei au o calitate care se impune imediat si te obliga sa te uiti la ele", iar ca regizorul nu intervine in niciun fel în intimitatea oamenilor pe care ii filmeaza.

Thomas Ciulei a mai regizat filmele "Plays of light at the Maxim" (1990), "Like a bird on the fence" (1992), "Gratian" (1995), "Face Mania" (1997) si "Asta e" (2001).

Festivalul Filmului European este organizat de Institutul Cultural Roman, cu sprijinul Reprezentantei Comisiei Europene si al ambasadelor si centrelor culturale ale tarilor europene si are loc la Bucuresti, intre 8 si 18 mai (la Sala Palatului, Cinema Studio si Muzeul Taranului Roman), Timisoara, intre 21-23 mai (Cinema City), Craiova, 23-25 mai (Cinema Patria si Cinema Modern) si Iasi, 28-30 mai (Cinema City).