Greatest Passions: Casablanca

Greatest Passions: Casablanca

In noiembrie 1942, doua evenimente reaseaza Casablanca pe harta: Aliatii invadeaza Nordul Africii si ocupa orasul in timp ce la Hollywood Theatre din New York are loc premiera filmului lui Michael Curtiz.

Istoria cinematografiei si istoria orasului continua sa mearga la pas: doua luni mai tarziu filmul este lansat in cinematografe in acelasi timp cu Conferinta de la Casablanca, o intalnire la nivel inalt a Aliatilor.

Nu stiu exact cati ii cunosc la chip pe Churchill si Roosvelt, dar un lucru e sigur: sunt foarte multi cei care i-ar recunoaste imediat pe indragostitii Bogart si Bergman.

Povestea lor a avut un succes nebanuit: niciunul dintre producatorii si actorii implicati nu a avut, pe durata filmarilor, senzatia ca lucreaza la o capodopera. Era vorba doar de un film de serie A, cu o distributie solida si care si-a luat portia de Oscaruri (3 la numar).

Nimic nu anuta insa popularitatea si succesul de care pelicula avea sa se bucure mai tarziu: pana in 1977 a fost cel mai vizionat film de televiziune, AFI l-a asezat pe locul 2 in topul celor mai bune filme ale tuturor timpurilor si pe locul 1 in topul "Greatest Passions".

6 replici se numara in primele 100 dintre cele mai memorabile din istoria cinematografiei, "Casablanca" fiind de departe filmul cu cel mai mare aport la acest top. E vorba (sic!) despre: "Louis, I think this is the beginning of a beautiful friendship" (locul 20), "Play it, Sam. Play 'As Time Goes By'" (locul 28), "Round up the usual suspects" (locul 32), "We'll always have Paris." (locul 43), "Of all the gin joints in all the towns in all the world, she walks into mine" (locul 67) si "Here's looking at you, kid" (locul 5).

"Here's looking at you, kid", cea mai celebra fraza a filmului nu apare in scenariul initial si este pusa pe seama lectiilor de poker pe care Bogart i le dadea lui Bergman in pauza dintre filmari. Cat despre "Louis, I think this is the beginning of a beautiful friendship", a fost adaugata dupa ce filmarile s-au incheiat. Bogart a fost chemat special la o luna dupa ce filmul era gata pentru a turna aceasta scena.

Ce face acest film atat de iubit? In primul rand amestecul de comedie, drama, dragoste si istorie – un mix emotional puternic, care mentine tensiunea ridicata fara a cadea in patetism. Povestea este simpla si irezistibila: doi oameni se iubesc dar sunt gata sa isi sacrifice fericirea pentru un scop mai inalt. Desi filmul e alb-negru, personajele nu sunt: e greu sa vorbesti despre eroi negativi ci mai degraba de un amestec complex de cinism si speranta, finalul surprinzand gradat dorinta tuturor de a fi mai buni.

In lunga sa istorie, filmul a intampinat putine critici, majoritatea vizand personajul destul de sters al lui Laszlo (sotul Ilsei si cea de-a treia parte a triunghiului amoros) si efectele speciale. O critica de data recenta ii apartine lui Umberto Eco: "dupa standardele critice stricte… <<Casablanca>> e un film mediocru".

Semioticianul italian observa ca filmul nu are credibilitate psihologica si ofera putina continuitate in efectele sale dramatice. Aceasta inconsistenta de fond a peliculei este cea responsabila pentru popularitatea lui neobinsuita, permitand includerea unei serii de arhetipuri irezstibil "populare": dragostea neimplinita, zborul, dorinta, triunghiul amoros, frumoasa si bestia, femeia enigmatica, alcoolicul ispasit etc. In centrul acestor arhetipuri sta ideea de sacrificiu, o reteta pe care actualele productii hollywoody-ene, usor varsatoare de happy-end nu par sa o mai respecte.

Succesul fulminant de care s-a bucurat "Casablanca" i-a facut pe multi sa se gandeasca la o continuare. Mai multe au fost planificate, dar niciuna nu a intrat in productie. In 1974, Truffaut a refuzat o invitatie de a reface filmul. Unde Truffaut nu s-a aventurat se va avanta insa in curand un regizor de la Bollywood: Rajeev Nath va face un remake al filmului – descris in cuvintele sale ca "un tribut adus originalului".

O ultima nota: Bogart si Bergman au avut ceva probleme la filmarea scenelor de dragoste din cauza diferentei de inaltime dintre ei (Bergman fiind mai inalta decat Bogart cu aproximativ 5 cm). Pentru a remedia aceasta problema, Bogart a jucat respectivele scene cocotat pe caramizi si perne.

Si nu pare deloc sa se clatine, nu?