Am o slujba naspa rau

Am o slujba naspa rau

Un restaurant din Soho se transforma pentru o seara intr-un spatiu de feminitate concentrata si deconcentranta: personalul este compus exclusiv din femei, munca este epuizanta, nervii intinsi la maxim. Nu e o lectie de managementul resurselor umane ci de managementul resurselor vitale.

Este o poveste despre meseria de femeie, despre cum poti impaca emotiile cu imprumuturile la banca, bucataria cu literatura, trecerea anilor cu speranta.

Avem de-a face cu personalul unui restaurant, cu acei oameni pe care de obicei nici nu ii observam, doar ii folosim. Ei bine, de aceasta data clientii restaurantului sunt cei "depersonalizati", cu existente abia schitate printr-un gest sau profil. Rolurile banale, carora nimeni nu le acorda atentie, de bucatar, spalator de vase, chelner si barman – sunt jucate de cinci femei care sunt, de fapt: o scriitoare, o revolutionara, o actrita, o fotografa si o femeie indragostita. Atributul "ratata" le bantuie pe fiecare dintre ele, este jobul lor de ceva timp, lucrul de care trebuie sa scape cat mai repede. Bucatareasa-scriitoare exprima aceasta frustrare cel mai bine: "Fiecare zi care trece inseamna ca ma aflu cu o zi mai aproape de ziua din care nu va mai trebui sa fac asta niciodata".

Alte ingrediente din meniul sufletesc al serii: barmanita-actrita a fost parasita de prieten, implineste 30 de ani si singura oferta cinematografica pe care a primit-o e aceea de a juca intr-un film porno, bucataresei-scriitoare tocmai i-a fost respins romanul de catre o editura, spalatoarea de vase a fost chemata de un fost iubit revolutionar sa traiasca cu el, iubita sefei ii transmite acesteia semnale de despartire. Pe scurt, locul e plin de soareci. Inclusiv la propriu. Soarecii, esecul, isteria – sunt simboluri ale "miasmei" nefericirii in care, dupa cum aflam la inceputul filmului de la chelnerita fotograf, 70% dintre femei au declarat ca isi traiesc o mare parte a vietii. O stire oarecare din jurnalul de actualitati, nici macar principala stire a zilei… este stirea de zi cu zi a vietilor lor, despre care ne vorbeste intreg filmul.

Situatia celor cinci nu este insa o drama iremediabila, ci sta mai degraba pe muchia dintre comedie si drama, in spatiul cel mai propice trairii artistice. Zbatandu-se sa supravietuiasca in rolurile in care se vad fortate sa joace, cele cinci femei reusesc sa o faca tocmai datorita inclinatiilor lor specifice. Talentele nu le sunt irosite pentru ca doar prin ele reusesc sa supravietuieasca si sa confere farmec vietii lor. Printre tigai si paste, bucatareasa si spalatoarea de vase dezbat literatura nu din pozitia calduta a unui studiu academic, ci intr-un fel trait, asumat, de care depinde intreaga lor existenta. Sefa incearca sa impace emotia cu controlul. Chelnerita-fotograf le surprinde in diferite ipostaze cu aparatul digital pe care il tine in buzunarul sortului si cu observatiile ei artistic-ludice.

Nu lipsesc lacrimile, isteria, excesul de alcool, certurile. Totul se petrece intr-un ritm accelerat, acelasi ritm in care s-au adunat anii, imprumuturile la banca, deceptiile sentimentale. Un actor faimos face o rezervare pentru acea seara, nascand in randul lor asteptari si emotii. Barmanita-actrita are o iesire care goneste toti clientii… Intr-un final, caruselul nervilor e oprit de doua acte de magie: aparitia intarziata a actorului – alb-negru, elegant si faimos (eternul masculin, jumatate iluzie, jumatate realitate) si un cantec de dragoste. Tot ceea ce ii trebuie unei femei pentru a merge mai departe. Poate slujba e naspa rau, dar viata e sigur frumoasa.

Daca inca nu v-am convins… o sa va convinga sigur cele doua prezente romanesti de exceptie: Oana Pellea si Alexandra Maria Lara.

Marea Britanie, 2007
Regie: Oliver Parker