Dan Perjovschi si o regandire a statutului artei

In rama

La Club Electro Putere din Craiova, in data de 11 noiembrie 2010 a avut loc o dezbatere cu artistul Dan Perjovschi despre tranzitia Romaniei de la cenzura comunismului la capitalismul tabloidizat. Profit de aceasta ocazie pentru a va face cunostinta cu unul dintre cele mai mari nume ale artei contemporane romanesti.

Artistul se prezinta simplu “Am aproape 50 de ani, dar de 25 ani fac arta. Inainte de 1989 am intrat intr-un proces artistic inca de la 10 ani. Am terminat o scoala generala, un liceu si o facultate de arta, dar mi-au trebuit 10 ani dupa ce le-am facut sa ajung la un limbaj in care sa ma simt bine”.

Dan Perjovschi este singurul artist din lume care deseneaza direct pe peretii galeriilor sau muzeelor care il invita. Desenele lui par simple si spontane, par chiar realizate de mana unui copil, insa raman intiparite in memorie, sunt amuzante nonconformiste si schimba statutul de obiect al artei cu care ne-am obisnuit. Dupa incheierea expozitiilor desenele sunt sterse, sau peretii galeriilor sunt rezugraviti. Mi se pare ca orice as scrie pare doar o rastalmacire a cuvintelor lui, iata asadar o scurta autoprezentare a operei artistului:

"M-am format ca artist intr-un grup aproape dizident si apoi intr-o revista politica, nu intr-o galerie, nu intr-un targ de arta.

Nu am fost modest, am vrut sa reinventez desenul si locul ocupat de acest mediu nu doar in sistemul artistic ci si in societate. L-am facut performativ si temporar-statement. Sunt singurul artist din lume care face instalatii cu desene politice executate direct pe zidurile institutiilor unde expun. Am reintrodus umorul in spatiile de expozitie si dezbatere. Vorbesc simplu pe limba tuturor. Ma intelege si directorul muzeului si portarul lui.

Desenele mele par caricaturi, graffiti sau arta bruta si nu sunt nici una sau mai bine zis sunt toate astea la un loc. Intelligent graffiti cum mi-a spus o doamna la Sydney. Mi-am castigat libertatea in conditie si in expresie, nu transport nimic, nu platesc asigurari, n-am nevoie de echipe tehnice sau de bugete nemaipomenite. Sunt singurul artist din lume care nu plange dupa bani. Fac totul singur si ma intind cat plapuma. Nu am limite la subiecte sau la expresie. Sunt Free style.“