Valoarea dragostei
Drumul spre centru
Standuri decorate cu baloane, casatorii la minut, mormane de flori, e-carduri forwardate pe e-mail, party-uri tematice, avalanse de pupici. Sentimentele se sufoca intr-un sfarsit sub teancurile din casa de bani.
Pe masura ce a trecut timpul insa, a fost nevoie sa se inventeze tot mai multe scuze pentru a controla tendintele catre imperechere. Acolo unde puterea statului dadea gres, intervenea educativ Biserica. Peste multe astfel de obiceiuri s-au suprapus legendele unui sfant martirizat si a unui preot catolic, care ajuta cuplurile sa se casatoreasca in secret, ambii purtand numele Valentin.
Un grad de civilizatie mai tarziu, in secolul nostru, vorba poetului:
“Barbatii se clatina, femeile se rotunjesc,
De disperare si de foame de orgasme,
Orgasme intelectuale, fara pic de Soare,
Freamata la orizont cu o singura culoare.”
(Andrei Mere, Gentilomuri linistite)
Deci nu despre Sfantul Valentin este vorba, de fapt. Si nici despre dragoste.
Daca ai pusculita plina, conturi in banca sau macar la ciorap, esti vedeta zilei. Dragostea e doar decorul pentru vitrinele bine lustruite in care te asteapta zambitoare produsele. O floare, o bomboana, o maslina, o atentie, ‘ciocolata cu dragoste’: in acest festin capitalist orice se poate transforma in cadou de Sf. Valentin.
N-ai auzit de oferta de la hypermarket? Cauciucuri, laptopuri si alte produse senzationale, numai pentru aceasta ocazie! Reteta marketingului este simpla si eficienta: fetele asteapta, baieti cumpara iluzii frumos ambalate, comerciantii prospera. Nu Ziua Indragostitilor, ci "Invazia kitschului" sau "Sarbatorile marketingului" ar fi un titlu onest pentru aceste fluxuri si refluxuri financiare.
Si atunci? Cam cat valoreaza dragostea noastra? Cat o declaratie comerciala de sezon, cat o pizza gratuita sau mai e ceva in plus? Dati o sansa sentimentelor: renuntati la produsele de taraba. Inimioarele de plus nu pot inlocui nevoia de dragoste. Fiti indragostiti de dragoste, de primavara si de voi insiva, nu de cadouri.