Efectul Pygmalion

Drumul spre centru

Efectul Pygmalion

Ati auzit oameni care zic: “nu am invatat bine franceza, pentru ca profa era naspa” sau “nu am facut Arte Plastice pentru ca ai mei voiau sa merg la Medicina” sau “nu pot sa ma vopsesc blonda, iubitul meu nu are o parere prea buna despre blonde” si altele de acest gen?

De ce nu suntem cu totii independenti in gandire si actiuni, asa cum ne dorim? De ce nu facem mereu cum ne taie capul? Unul dintre motive este acela ca nu traim singuri, iar prezenta celorlalti determina schimbari si schimburi (reciproce) de crezuri, aspiratii si valori.

Oricat am fi de non-conformisti, exista oameni de a caror parere ne pasa si ale caror gusturi am fi dispusi sa le satisfacem. Pana la urma, “toti suntem înclinati sa credem ceea ce lumea crede despre noi"(G. Eliot).

Avantaj sau dezavantaj? Ca de obicei, situatia nu se poate zugravi doar in alb si negru, dar ii putem localiza cu aproximatie polii. Cand ochiul critic al celorlalti se inchide, cresc sansele de a repeta comportamente social indezirabile. Fara anumite legi nescrise nu ne-am putea adapta la societatea in care traim. Acesta este polul pozitiv.

Datorita privirii critice mereu atintita asupra noastra, ne simtim presati sa fim la nivelul standardelor impuse, incepand de la unghii curate pana la perceptele morale. Acesta ar fi polul negativ. Insa mai exista o zona intermediara in care avantajele se pot transforma in dezavantaje daca nu le cunoastem si nu le folosim in modul potrivit.

Asteptarile ne fac sa devenim o persoana sau alta. Conteaza ce asteptam noi de la propria persoana, dar conteaza mult si drumul pe care ne imping ceilalti. Asteptarile depind in mare masura de prejudecati si de informatiile pe care le posedam inainte de a cunoaste efectiv persoana din fata noastra : desre sex, varsta, religie, mediul familial, statut social, note si diploma,locul de munca, etc…Acestea sunt amanuntele, cautati esentialul.

Un experiment scolar din anul 1968 a adus in atentia lumii ceea ce se numeste Efectul Pygmalion, care pe scurt, se refera la faptul ca potentialul elevilor se dezvolta in principal ca reactie “la asteptarile profesorilor si la modul în care aceste asteptari le sunt transmise”(B. Surdea). Concret, daca anumiti elevi sunt tratati favorabil, crezand in performanta lor, aceasta atitudine ii ajuta sa atinga succesul, in timp ce, pentru aceia priviti cu neincredere, performanta este mult mai grea sau chiar imposibila. Ca sa ilustram tot prin extreme, ganditi-va la un copil crescut intr-o familie de intelectuali, antrenat pentru succes si la unul care a avut ghinionul sa fie educat intr-o institutie pentru copii orfani.

 



feedback
sexyxxx sexyxxx.cc sexyxxx.cc sexyxxx.cc
Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum



Ti-ai uitat parola ?
Inregistreaza un user nou