4 pasi pentru minimizarea furiei

Drumul spre centru

4 pasi pentru minimizarea furiei

Perceperea existentei unei amenintari sau a unui pericol poate conduce la raspunsul psihologic de furie in situatii de stres. Acesta este un raspuns emotional care activeaza procesul lupta/fugi.

Stresul genereaza furie si furia genereaza stres, exista un cerc vicios. Noi alegem starea de furie – este o alegere care ne apartine. Viziunea subiectiva pe care o avem asupra “realitatii” difera de cea a oricarei persoane. Inainte de a ceda unui impuls de furie, trebuie sa incercam sa privim lucrurile din punctul de vedere al celuilalt. In mare parte a timpului, avem stari de furie de intensitate redusa, manifestand iritare, neplacere, suparare. In forma sa extrema, starea de furie este distructiva si nesanatoasa, declansand producerea de catre creier a acelor substante chimice nedorite si generand senzatii fizice caracteristice starii de stres.

O schimbare a gandirii, adoptand moduri mai rationale de a gandi, de tipul “Merita?” sau “”Ce anume urmaresc sa obtin din aceasta situatie?” reprezinta adeseori o optiune mai buna.

James Borg in cartea sa “Puterea mintii” recomanda urmatoarea abordare pentru minimizarea furiei:

1. Opriti-va, calmati-va, numarati la primul semn ca aveti ganduri pline de furie.

Incetati sa ganditi- este putin probabil ca gandurile pe care le aveti in mod automat sa fie rationale si folositoare. Asadar, opriti-le rapid!

Calmati-va! Domoliti agitatia mentala si ganditi “la rece”.

Numarati! A numara in gand de la unu la zece este una dintre cele mai bune modalitati de a va disciplina.

2. Analizati sentimentul de furie.

Initiati dialogul interior, intrebandu-va: ” Care este motivul pentru care sunt furios?”. In mod firesc va veti gandi la elementul “declansator” care a generat sentimentele de furie. Dar oare este intotdeauna asa? Uneori, acesta nu are nicio legatura cu situatia in care ne aflam. Nu avem oare cu totii ganduri care ne “fierb la foc mocnit” in minte? Uneori trebuie sa ne intrebam: “Merita?” Merita sa ne irosim energia emotionala- mai ales daca este vorba despre o situatie neclara?

3. Este sentimentul de furie adecvat situatiei?

Uneori trebuie sa ne gandim la efectele pe care le pot produce actiunile noastre. O schimbare a gandirii, cu ajutorul unor intrebari ca “merita?” sau “ce anume vreau sa obtin?”, ar putea fi optiunea cea mai buna. Poate ca avem satisfactia de a-l certa aspru pe cel in cauza, dar suportam apoi consecintele furiei noastre exagerate.

4. Decideti cum anume veti actiona.

Intrucat la baza sentimentului de furie se afla o amenintare de un anumit fel, aceasta ultima etapa se ocupa de un gen de comportament sanatos si pozitiv, pe care il putem adopta pentru a diminua sau a face sa dispara amenintarea. Uneori este vorba despre o schimbare a gandirii, alteori despre o schimbare a comportamentului.

Concluzia a spus-o foarte bine Aristotel, la vremea sa:

“Oricine se poate infuria- nu e mare lucru; dar sa te infurii pe omul potrivit, in masura potrivita, la momentul potrivit, pentru scopul potrivit si in modul potrivit- aceasta nu sta in puterea oricui si nu este usor.”



feedback
Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum



Ti-ai uitat parola ?
Inregistreaza un user nou