Metrosexualul and Co.

Sesiuni de stil

Metrosexualul and Co.

De cand se naste, omul este imediat invelit in haine. Apoi este imbracat/a – fara drept de apel – de ceilalti. La un moment dat realizeaza ca hainele au devenit o parte din sine si ca a le purta influenteaza formarea Eului. Din pacate, este etichetat in functie de acestea, in aceeasi masura in care ii eticheteaza pe ceilalti.

Hainele comunica adesea un mesaj. Stim sa il descifram corect?

Walter Lippman afirma cu convingere ca “nu vedem inainte de a defini, ci definim inainte de a vedea”. Pentru a “naviga” mai usor in oceanul informational care il copleseste cotidian, omul apeleaza la “scurtaturi cognitive”,  intr-un efort de a da coerenta lumii sale. Prejudecatile sunt imaginile din mintea noastra, reprezentari deja existente, create de noi sau de altii, la care preferam sa ne raportam mai degraba decat la realitatea exterioara. Din punct de vedere al veridicitatii, fie exista o totala discordanta cu faptele, fie corespund doar partial faptelor (cel mai frecvent), ceea ce le confera aparenta autenticitatii. Stereotipurile reprezinta componenta emotionala a atitudinilor individuale si colective, in timp ce prejudecata reprezinta componenta lor cognitiva, iar discriminarea- componenta actionala (Gavreliuc, 2002).

Cel mai simplu este sa judecam dupa ceea ce vedem, asa ca nu este de mirare cum confundam simple perceptii vestimentare cu informatii despre clasa sociala, identitate nationala sau orientare sexuala, printre altele. Barbatul modern nu scapa nici el de generalizari, dimpotriva, in ultimul timp statutul sau a suferit transformari si diverse ramificatii ale denumirilor primite.

Diferente mai clare putem distinge intre heterosexualul de toate zilele, homosexualul cel blamat si controversatul metrosexual. Toate aceste denumiri se termina cu – sexual, dar incep de la pre-judecatile cotidiene. Iata o scurta trecere in revista, puternic generalizata, a fiecarei categorii:

Heterosexualul: Masculinitatea traditionala este asociata strans cu virilitatea. La nivel vizual se manifesta prin pilozitate pronuntata, grija pentru aspectul exterior medie sau redusa, per total banalitate vestimentara. Haine masculine inseamna de obicei obiecte fara forma, fara culoare, fara personalitate. In cel mai bun caz, putem vorbi doar de conservatorism, singurele concesii facandu-se calitatii hainelor. Exemplu: George Clooney.
 
Homosexualul: O pata de culoare in peisajul vestimentar masculin, simbolul comunitatii este steagul in culorile spectrului cromatic. Mai indrazneti, mai nonconformisti, au rupt barierele dintre ce insemna feminin si masculin in garderoba. Seductie vizuala, spre deosebire de conservatorismul heterosexual. Stilistii de la Fab5 marcheaza o noua era, dar si in ziua de azi exista strambaturi din nas: “te imbraci asa de gay…”. Exemple vestimentare: Elton John, David Bowie in perioada Ziggy Stardust

Metrosexualul: O combinatie de gusturi si de alegeri din profilele deja existente. Orientare hetero sau homosexuala. Imprumuta cu tupeu din garderoba gay. La nivel vizual, le egaleaza pe femei in balanta seductiei. Nu se sfiesc sa socheze. Prototipul ramane David Beckham, imbracat la nunta lui in sarong negru.

Daca printre femeile secolului al XX-lea exista trendul de a avea amici homosexuali (mai ales datorita calitatilor lor “anti-machiste”), metrosexualul a fost promisiunea unui ideal incarnat intr-un val de barbati moderni, sensibili si heterosexuali totodata. Imaginea si comportamentul metrosexual sunt considerate frecvent un eufemism pentru homosexualitate, o alta deviatie, sau in cel mai bun caz, o manipulare de marketing inofensiva si trecatoare. Exista voci care isi exprima insa condoleantele, considerandu-l un monstru al capitalismului care a ajuns sa se auto-consume. Altii apara in continuare varianta traditionala virila, propunand deja o noua eticheta – cea de "retrosexual" si aparand ultimul bastion al masculinitatii.

Aceste miscari de mentalitate se petrec adesea fara zgomot, caci sunt create cu predilectie in lumea noastra interioara si – prin complicate fenomene sociale – ajung sa se propage in randul majoritatii, fara ca cineva sa mai stie de unde si cum au pornit. De obicei, tot la fel se si sting, fiind inlocuite cu alte productii ale mentalului colectiv. 

Faptul ca, la un moment dat, un individ de sex masculin precum David Beckham a purtat lac de unghii roz in timpul unui meci de fotbal, nu inseamna ca noul barbat este complet dezinhibat fata de ceea ce pana mai ieri era tabu in lumea barbatilor. Un gest neobisnuit, o schimbare de look sau adoptarea unui  nou accesoriu nu te transforma peste noapte in cineva ce nu ai apucat sa devii, fie ca esti perceput drept un traditionalist heterosexual, un homosexual cel mult haios sau un metrosexual efeminat.

Scopul nostru nu este neaparat de a lamuri aceasta confuzie de identitate vestimentara, nici  sa judecam care orientare sexuala este preferabila, ci de a constientiza existenta prejudecatilor referitoare la CINE este un om in functie de cum se imbraca. In momentul in care reactionam – cognitiv sau emotional – la vederea unei persoane, aplicandu-i anumite etichete, oare o facem in cunostinta de cauza sau incercam doar sa ne structuram lumea pe categorii bine delimitate? Riscul categorizarii excesive este cel de a vedea lumea in alb, negru, poate si putin gri, dar sa pierdem culorile care ii dau stralucirea si diversitatea.

Incercati, pentru o clipa, sa ganditi si de pe pozitia opusa. Cum credeti ca v-ar percepe cineva care va vede pentru prima oara? Cum ati fost perceput pana acum? De cate ori au fost corecte interpretarile celorlalti, facute inainte de a va cunoaste mai in profunzime? Cum v-ati simtit, ascultandu-le judecatile despre propria voastra persoana?



Tag-uri:

feedback
sexyxxx sexyxxx.cc sexyxxx.cc sexyxxx.cc
Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum



Ti-ai uitat parola ?
Inregistreaza un user nou