Lantul slabiciunilor

Sesiuni de stil

Lantul slabiciunilor

Moda reuseste sa oglindeasca schimbarile in situatia economica a societatii, influentata fiind si de cultura populara. De asemenea, este un indicator destul de fidel al mentalitatilor privitoare la imaginea fizica, precum ne dovedeste legatura dintre formele corporale si hainele unei anumite perioade.

Daca ne referim doar la secolul al XX-lea, exista cateva repere demne de mentionat.

In 1918 America dadea nastere unui bestseller care revolutiona ideea despre cum se cuvine sa arate femeia moderna. O anume dr. Lulu Hunt Peters publica “Dieta si sanatate cu un ghid pentru calorii”, prima carte dintr-o lunga si neintrerupta serie de scrieri despre dieteologie. Obsesia pentru diete face acum parte din cultura noastra. Aceasta perioada a marcat un inceput in consolidarea unei imagini a femeii cu un corp sculptat. Tenisul, inotul, dansul frenetic erau tot atatea prilejuri pentru femeia vremii sa isi dezvolte o musculatura atletica si forme bine definite. Moda s-a adaptat repede la noile forme, expunand o serie impresionanta de costume de baie si de fustite scurte precum ale jucatoarelor de tenis.

Tot in anii ’20 incepuse sa devina populara imaginea pustoaicei ridicol de slabe, cu forme nedezvoltate, aproape ca un baietoi cu tunsoare bob, care dansa Charleston si conducea automobile. Razboaiele mondiale din urmatoarele decenii impun insa o schimbare drastica si asupra corpului si asupra hainelor care il acopera. In economia dezastruoasa a vremii, ratiile saracioase de mancare au fost corelate cu restrictiile vestimentare si lipsa materialelor textile de calitate. Grasimea corporala era privita drept o indecenta intr-o epoca a foamei si hainele luxoase – daca mai existau, un tipat extravagant in peisajul gri al tarilor pustiite de razboi. Asadar, vrand-nevrand, femeia a capatat o obisnuinta in practica numararii caloriilor consumate la o masa.

Anii 1950 au adus si ei o schimbare semnificativa in imaginea femeii ideale. Dupa ani lungi de frustrare si infometare, s-a trezit interesul pentru femeile cu curbe voluptoase precum diva Marylin Monroe. Prezenta radianta a acesteia le ajuta pe multe admiratoare sa isi pastreze stima de sine si sa isi poarte cu gratie formele voluptoase, insa modelul slabanog a continuat sa existe in paralel. Imaginile iconice ale lui Audrey Hepburn, in balerini si cu un aer diafan, a reusit sa dea popularitate infatisarii subnutrite.

Si daca industria filmului a jucat un rol in portretizarea femeii ideale si in definirea modelor feminine, in anii  ’60 mass media devine din nou un avocat al idealurilor de neatins. Atunci a aparut un nou icon al slabiciunii – papusa Barbie, influentand viata multor fetite americane. Hainele purtate de Barbie s-au extins si in moda pentru fetite si – nu mult dupa, in moda tinerelor femei. Viceversa a fost valabila o data cu exploatarea filonului de catre diversi designeri, care intrau in orice camin imbracand o serie limitata de papusi Barbie. Ca si coincidenta, in acelasi an in care se nastea Barbie – 1959, in USA a fost oficializata folosirea de Phentermine, un medicament care taie pofta de mancare in timp ce accelereaza metabolismul.

Daca in anii ‘60 au intrat in moda fustele scurte, in deceniul al saptelea moda a continuat. Ca sa arati bine in mini sau in pantaloni mulati de Lycra, era nevoie de un corp pe masura, asa ca se punea mult accentul pe o imagine tonifiata si lucrata la sala. Imaginea anilor ’60, Twiggy a inceput sa ramana in urma, inaltimea incepea sa creasca pe podiumuri, iar combinatia "inalta si slaba" nu era (inca) imaginea ideala.

Entuziasmul pentru fitness s-a propagat pana in anii '80, cand moda a izbucnit in explozii de dantele, volane, buline, culori neon si tot felul de copii malformati ai bunului gust erau adoptati ca fiind trendy. In goana pentru o imagine impozanta salile de fitness erau mereu pline de clienti, pe langa Barbie aparuse si Ken, cu un zambet de plastic extra-alb si muschi abdominali bine definiti. In moda pentru femei, curentul femeii de cariera s-a tradus prin adoptarea sacourilor cu umerii lati, bine ingrosati, aproape masculini.

Foarte inalta, foarte slaba, cu forme pline si sinuoase – dar nu neaparat de la natura, sunt coordonatele fizice care s-au impus in anii ‘90. Descoperirea revolutionara a deceniului, Pamela Anderson, facea ravagii printre reprezentantii genului masculine, provocand o adevarata isterie in randul amatoarelor de silicoane. Emanciparea oficiala a femeii a insemnat in moda o libertate aproape deplina si o rasturnare a mentalitatilor. Femeia rebela putea sa poarte orice, inclusiv lenjeria de corp peste haine – rochia furou purtata peste un tricou alb era promovata entuziast de modele precum Naomi Campbell.

Ar fi multe de spus despre noul mileniu in care ne aflam, dar in primul rand faptul ca haina a capatat o importanta in unele cazuri distructiva, facand victime ale modei, victime ale mentalitatilor distructive si ale tulburarilor alimentare, de exemplu. Cu toate acestea, ramane interesant de urmarit evolutia unei relatii precum cea dintre haine si corp, in care nu se stie prea sigur cine pe cine modeleaza.



feedback
Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum



Ti-ai uitat parola ?
Inregistreaza un user nou