Cenusareasa “Made in China”

Sesiuni de stil

Cenusareasa “Made in China”

Multe femei isi doresc sa arate, mai ales la nunta, precum printesele din povesti. Dar cine isi doreste sa arate precum Cenusareasa “Made in China”?

De la o aparitie de vis la una kitsch, distanta nu este prea mare. Fabricanti chinezi aparuti ca ciupercile dupa ploaie au grija ca oferta existenta pe piata sa ne invadeze magazinele si sa ne goleasca portofelul. Neglijenta si indiferenta vamesilor care inchid ochii la tone de haine chinezesti – si nu numai – grabesc anual falimentul micilor companii de confectii romanesti.

chinaIn lipsa de alte variante, de optiuni personale si chiar de timp, hainele de calitate indoielnica se vand si -chiar mai rau- sunt purtate la ocazii festive. Dantela, voal, tafta si materiale sintetice, croieli largi, generoase, paiete, flori artificiale, culori prafuite sau nuante vulgare intregesc clasicul pachet “corset-crinolina-sal”. Sa mai spun ceva de pantofi, posetuta sau bijuterii? Le stiu de pe rost, am trecut intr-o zi in revista toate magazinele posibile, cautand o tinuta potrivita pentru nunta. Intr-un oras de provincie, invazia kitschului nu este chiar de mirare (dar nici de laudat), insa cand ororile se multiplica, in orasele mari ale tarii, atunci avem o problema.

In cele mai multe vitrine te imbie piese aproape trase la xerox, care de care mai lucioase si mai inutil inzorzonate. Probabil ca producatorii trag speranta ca, din atatea adaosuri posibile, unul sau doua tot vor nimeri un trend al modei sau un gust personal al potentialului cumparator. Unele pot fi – slava Domnului! ajustate, daca se scoate cel putin jumatate din cantitatea de gablonturi existente pe metru patrat de textila.

Aceste modele – imitatii la a nu stiu cata mana dupa piese create de designeri faimosi, reprezinta solutia multor romance pentru a arata deosebit. Si cel mai adesea chiar reusesc sa arate deosebit de deranjant. Urmand modelul zecilor de prietene déja trecute prin aceste tipare, purtatoarele nici nu isi mai fac probleme ca toaletele lor speciale sunt de fapt insulte tipatoare la adresa simtului estetic.

Inainte de a recurge la varianta kitschurilor pentru ocazii festive este nevoie sa apelam la bun gust, calitate si, nu in ultimul rand, la buget.

Sunt cateva reguli care trebuie urmate, in functie de cat de formal este evenimentul. Culori precum roz-bombon si pastelurile in general se potrivesc primelor ore ale zilei, deoarece negrul arata prafuit in lumina naturala. De obicei, rochiile lungi sau cu trena se poarta dupa ora 6 seara, nu inainte. Cu cat ora este mai inaintata, se cere mai multa eleganta. In functie de anotimp sunt indicate anumite materiale (de exemplu, catifeaua se recomanda in anotimpuri racoroase, iar materiale precum satin, tafta, organza se pot adapta oricarui sezon).

Din pacate, in lipsa bugetului infloreste in mod ingrijorator comertul cu kitschuri din manufacturile lumii a treia. Daca o firma aduce in Romania, de exemplu, ciorapi de dama cu un cent bucata si camasi barbatesti cu doar zece centi fiecare, nu este greu de ghicit reactia consumatorilor. Chiar daca pe piata ajung sa se vanda de cateva ori mai scump decat valoreaza, aproximativ 80% din romani poarta haine lucrate in serie si in graba. Si in lumea hainelor, cantitatea primeaza asupra calitatii. Produsele sunt intr-adevar ieftine, dar si imaginea devine la fel.

Nu sustin ca in China exista haine proaste, ci doar ca acestea ajung pe piata si pe umerasele noastre. Dintre a cumpara un produs de calitate sau mai multe imitatii moderne la acelasi pret, romanii vor prefera varianta a doua. In timp ce chinezii sunt mari consumatori de produse de lux (occidentale), Europa de Est (si nu numai) imbraca haine de calitate inferioara. Finetea sintetic ne poate face sa credem, pentru un moment ca purtam, precum imparatii chinezi, matase delicata. Numai ca, nu tot ce e lucios este matase…

Romanii si bulgarii cheltuie mai putin de 100 de euro/an, in timp ce italienii, grecii sau alti europeni cheltuie in jur de 1000 euro/an pentru imbracaminte noua. Europa se confrunta insa cu invazia Dragonului Rosu, cum a fost denumita industria textila chineza. Lanturi de distributie precum Zara, H&M, Marks & Spencer sunt nevoite sa apeleze la serviciile chinezilor. Mana de lucru ieftina si foarte rapida este un adversar serios pentru economii precum a Italiei, care se sprijinea pe umerii industriei modei. Furnicutele cu ochi migdalati pot imita orice, dand nastere sintagmei “Made in Chinitaly”: imitatii de proasta calitate ale marcilor italiene faimoase.

Revenind la plaiurile noastre mioritice si ale sale toale festive, nu putem decat sa protestam impotriva kitschurilor. Din pacate, nu este de vina doar dorinta fireasca a comerciantilor de a isi asigura existenta, ci si inclinatia consumatorilor catre solutii rapide si dezavantajose.

Totusi, ce femeie isi doreste sa arate ca o cenusareasa inainte de aparitia zanei salvatoare?



Tag-uri: , ,

feedback
Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum



Ti-ai uitat parola ?
Inregistreaza un user nou