BND – ziua in care nu cumperi nimic

Sesiuni de stil

BND – ziua in care nu cumperi nimic

Ti-ai imaginat vreodata cum ar fi sa pleci de acasa intr-o zi, fara card, fara portmoneu, fara grija de a alege intre nu stiu cate produse de acelasi fel, unele mai colorate ca altele, mai pline de promisiuni si de conservanti?

Altii si-au imaginat deja cum ar fi o zi fara cumparaturi. Tinerii din Romania preiau in ultimul timp modelul initiat de un grup de canadieni, in anii ’90, pentru a impune un mesaj impotriva consumului excesiv. Sloganuri precum “Cumparati mai putin – Traiti mai mult!”, "We are eating ourselves to death” (B.G.,24 ani), “Nu fi ignorant: fa un loc mai bun acolo unde traiesti” (T.T., 26 ani) sunt doar cateva din indemnurile promovate energic de sustinatorii unei vieti mai apropiate de firesc, o viata in care bunul simt triumfa asupra iluziilor de firma si consumurilor nejustificate.

bndZiua internationala in care nu cumperi nimic (Buy Nothing Day) se desfasoara in 24 noiembrie si in cateva localitati din tara. Street hapeninguri, ateliere, proiectii de documentare si alte initiative – mai cuminti sau mai ingenioase, incearca sa faca o diferenta de mentalitate, dar deocamdata BND se afla undeva in umbra. Un eveniment impotriva consumerismului nu poate fi promovat in mijloacele mass media obisnuite, caci “anti consumerismul nu este spectacol” (M.N.), iar mesajul BND trebuie transmis clar. Cativa voluntari ai comunitatii din Timisoara – compusa din studenti, artisti, ingineri si nu numai, ne-au raspuns la intrebari.

R.I. Asadar, de ce organizati BND in Timisoara?

T.T. Ce facem noi incearca sa fie un semnal de alarma asupra modului de viata distructiv la care participam voluntar sau involuntar prin consumul exagerat de produse de care nu e neparata nevoie. In plus, societatea de consum incurajeaza dezvoltarea produselor de slaba calitate.

B.G. BND se organizeaza deoarece suficient de multi oameni au inceput sa vada ca lucrurile nu prea functioneaza.

R.I. Ideea manifestarilor este sa opreasca acest consum?

T.T. Atata timp cat lipsa de informatii, propaganda mass media abuziva, determina un anumit comportament, vorbele oamenilor si vantul nu le poti opri… Ideea este  sa oferim informatii ca o alternativa la ceea ce vezi de obicei la televizor.

R.I. Care este scopul manifestarilor BND?

B.G. BND urmareste sa ofere o zi de pauza de la consum, o zi in care sa ne oprim si sa examinam situatia, sa remarcam faptul ca treburile nu prea functioneaza, sa ne gandim daca ne place sau nu situatia.

R.I. Ce mesaj vreti sa transmiteti?

T.T.Fii responsabil de actiunile tale. Evolueaza.

B.G. Consumerismul inseamna consumarea planetei, devorarea comunitatii vii, iar noi facem parte din aceasta comunitate si nu putem trai independent de ea. Deci distrugerea ei inseamna si distrugerea noastra.

De ce sunt acesti tineri atat de revoltati impotriva consumului excesiv? Manifestul evenimentului BND ne ofera cateva statistici. “Doar 20% din populatia lumii consuma peste 80% din resursele naturale ale Terrei, tarile in curs de dezvoltare cauzand un nivel disproportionat de distrugere a mediului si o distributie incorecta a bogatiilor. Averea cumulata a celor 587 de miliardari ai lumii depaseste produsul intern brut al celor mai sarace 135 de tari ale lumii.”

In aceste conditii, aparitia Zilei in care nu cumperi este un prilej de detasare din ritmul aberant al zilei, un moment de respiro in care poti constientiza ca “nu vei cumpara niciodata fericire, cel mult niste produse trendy”, in timp ce harnicii producatori iti spala creierul asa cum stiu ei, “exploatand mintea, oamenii si natura”. Ziua in care nu cumperi nimic isi propune sa stimuleze indivizii sa ia atitudine impotriva manipularii si lipsei de respect fata de inteligenta consumatorului.  

Nu este nevoie sa fii tanar, nu trebuie sa fii activist social, nici macar sa ai experienta – pentru a te alatura unei campanii, trebuie pur si simplu sa fii deschis si sa folosesti ocazia care ti se ofera.



Tag-uri:

feedback
Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum



Ti-ai uitat parola ?
Inregistreaza un user nou