Ashtanga yoga

Dieta&Fitness

Ashtanga yoga

Cand aud cuvantul “yoga” imi vin in minte toate inchipuirile copilariei despre puteri supranaturale. Aceste ganduri sunt imediat acoperite de multele definitii, pe care le-am citit, din care reiese faptul ca Yoga este un program educativ de evolutie umana.

Bine, bine, evolutie, dar de care? Din semantica cuvantului “yoga” care inseamna “uniune” (in limba sanscrita) poti sa iti dai seama ca este vorba despre o evolutie unificata, completa a ansamblului corp, minte si spirit pe care chiar noi, cei ce fiintam in acest ansamblu, il denumim “om”.  

Dupa cum spun marii maestrii, care au ceva de transmis omenirii, bunastarea spirituala trebuie precedata de bunastarea fizica si psihica. Probabil ca a incoltit in tine, pe ascuns, intrebarea "Ce inseamna spirit si spiritual?". Ei bine, o sa fiu brutal de sincer, nu exista o idee unanim acceptata, de fapt nu exista nicio idee foarte bine definita. Asta inseamna ca esti atat libera, cat si responsabila sa te intrebi, sa intuiesti, sa simti, sa cauti, sa gandesti si sa iti formezi propria ta parere despre spiritual.

Inceputul practicii yoghine vizeaza fizicul si psihicul. Acestea sunt doua parti inseparabile ale unui intreg si se intrepatrund in moduri nebanuite, explorate in lumea occidentala doar de cercetatorii mai indrazneti ai psihologiei si medicinei si de unele femei mai atente si intuitive care au gasit corelatii intre certurile cu partenerul si durerile de ovare sau intre probleme de la serviciu si tensiuni musculare in zona spatelui si a gatului.

Desigur, pentru a-ti relaxa corpul si mintea poti sa faci masaj si sa ii explici amanuntit celei mai bune prietene cum partenerul incearca mereu sa iti gaseasca solutii la probleme cand tu de fapt vrei sa fii ascultata si inteleasa sau cat de insensibil este seful la sentimentele tale si cat de putin iti apreciaza munca, care oricum iti consuma toata energia vitala. Insa aceste solutii pansament nu te vor ajuta sa devii mai puternica pe viitor si sa nu te lasi coplesita in fata diverselor situatii de viata.
Eu te invit sa depasesti conceptia ca yoga este menita celor care vor sa ii dedice intreaga viata, si sa incerci o activitate conceputa cu intelepciune, mai veche decat istoria, care lucreaza corpul si mintea simultan si integrativ.

Am ales sa scriu despre Ashtanga Vinyasa Yoga in acest prim articol deoarece am fost impresionat cu adevarat de practica ei. Pentru inceput hai sa vedem ce este.

Cautand informatii am gasit ca “ashtanga” inseamna “opt ramuri” si deci ‘yoga cu opt ramuri’. Fara sa te mai obosesc cu termeni din sanscrita aceste opt ramuri sau trepte sunt : morala, studiul, postura, controlul respiratiei, controlul simturilor, concentratia, meditatia si contemplarea.

Scopul final este controlul perfect al mintii, corpului si spiritului tau, deci al fiintei tale.

Ok, dar pana la un punct toate aceastea sunt povesti, hai sa vedem exact ce presupune practica. Pentru inceput practicarea unor excercitii fizice in corelare directa cu respiratia. Adica fiecare miscare a corpului este desfasurata impreuna cu o inspiratie sau o expiratie. Mai concret, incepand exercitiile in pozitie dreapta cu bratele pe langa corp, impreuna cu prima insipiratie iti ridici bratele, la expiratie te apleci astfel incat sa atingi cu bratele podeaua, la urmatoarea inspiratie ridici usor capul sa poti privi inainte… si tot asa.

Sincronizarea respiratiei cu miscarea incalzeste sangele din corp, curatandu-l si subtiindu-l ca sa poata circula mai liber. Circulatia imbunatatita a sangelui calmeaza durerile de articulatii si indeparteaza toxinele din organele interne. Toate aceste toxine sunt apoi eliminate din corp prin transpiratia generata de incalzirea generala a corpului. Astfel obtii un corp sanatos, usor si puternic.

Impreuna cu controlul respiratiei si al miscarii este necesar sa iti controlezi si privirea. Variind de la postura la postura, in yoga exista noua puncte de fixare a privirii: nasul, intre sprancene, ombilicul, degetul mare, mainile, picioarele, in sus, la stanga si la dreapta.

Posturile in ashtanga yoga sunt dinamic legate intre ele. Adica spre deosebire de alte forme de hatha yoga unde poti ramane intr-o postura chiar si o ora sau mai mult, in ashtanga vinyasa nicio postura nu o sa te retina mai mult de un minut.

Astfel ca exercitiile se prezinta sub forma unei serii de posturi legate. Uite, am gasit si o demonstratie de ashtanga, ca sa iti dai seama cum arata o serie de exercitii.

Te rog sa nu te lasi descurajata de complexitatea unora dintre exercitii, ci mai degraba fermecata de supletea lor. Prima serie pe care incepatoarea in practica yoghina o invata are scopul de a detoxifia si a alinia corpul care s-a dereglat din cauza nenumaratelor ore petrecute la computer, a pozitiilor asa-zis comode de pe canapea sau chiar a mersului dobandit prin imitatie care foloseste articulatiile intr-un mod nenatural.

Seriile avansate au rolul de a curata sistemul nervos, de a deschide si a curata canalele de energie subtila si a marii nivelul de constienta a practicantei. De vreme ce incepi sa practici ashtanga yoga vei deveni mai constienta de corpul tau si il vei mentine natural intr-o postura in care sa se simta bine.

Astfel chiar in acest moment in care stai la birou in fata computerului ai putea avea grija sa iti tii capul drept ca si cum ar fi agatat cu o sfoara din crestet, gatul si umerii relaxati, colana dreapta ca sa circule bine energia, ambele picioare asezate pe podea pentru o mai buna stabilitate a mintii. Deja se simte mai bine, nu?

La ashtanga am ajuns accidental intalnindu-ma pe strada cu o prietena care tocmai se ducea sa practice, intr-un moment in care nu aveam nimic de facut. Astfel am ajuns intr-o cladire de langa Parcul Carol din Bucuresti, unde un cuplu, Irene si George, a amenajat un spatiu pentru a sustine cursuri de yoga si meditatie.

Prima impresie pe care a avut-o ‘cunoscatorul profund’ din mine a fost ca acolo se tin cursuri superficiale pentru neveste casnice cuprinse de curente orientale. Dar, cum sunt mereu deschis la experiente, am decis sa raman pana la sfarsit.
Impresia s-a schimbat repede. Primul lucru care m-a impresionat pozitiv a fost ca nu exista prea multa teorie despre yoga, chiar daca am fost la prima lectie nimeni nu a venit sa imi explice nimic, totul s-a desfasurat in deplin acord cu conceptia mea ca ‘practica este mama invaturii’.

Pe toata durata cursului, adica doua ore, mintea mea nu a fost lasata nicio clipa sa plece dupa ganduri din cauza succesiunii rapide si neintrerupte a miscarilor, si de faptul ca fiecarei parti din fiinta mea i se cerea toata implicarea. In fiecare fractiune de secunda o parte din corp trebuia miscata cu finete, in acelasi timp respiratia trebuia constientizata si sincronizata cu miscarea, si privirea mentinuta atent. Acesta fiind chiar unul dintre scopuri, pentru ca o minte fara ganduri se odihneste cu adevarat si se incarca cu energie. In timpul practicii am transpirat, intr-un mod neobisnuit, cu fiecare por din piele si ma simteam de parca eram la sauna.

Inceputul sesiunii de practica contine exercitii menite sa deblocheze energia blocata in corp si sa o lase sa circule liber, spre sfarsit exercitiile au ca scop absortia acestei energii in organele interne.

In final eram incredibil de energizat, desi era ora 22, ma simteam ca si cum tocmai as fi inceput ziua dar fara sa fiu somnoros. Aveam constiinta limpede si ma simteam pregatit sa ma implic in orice activitate, cu tot entuziasmul, ca si cum as fi primit un reset psihic. Si la fel ma simt de fiecare data dupa ce termin o sesiune de exercitii.

La sfarsit am baut ceai cald si am petrecut cateva momente impreuna intr-o atmosfera usoara, calma si vesela. Eu practic in continuare si recomand cu incredere oricui vrea sa se simta bine in propriul corp. Ai aici adresa locului www.anahata.ro  (info@anahata.ro, tel: 0213362473).



feedback
Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum



Ti-ai uitat parola ?
Inregistreaza un user nou