Alimentatie – Indemn la varietate, echilibru si moderatie

Dieta&Fitness

Alimentatie – Indemn la varietate, echilibru si moderatie

Sarbatorile de iarna bat la usa si, o data cu ele, si mesele imbelsugate si tentatiile culinare de tot felul. Cum sa poti sa alegi si sa te opresti la timp cand bucatele iti fac cu ochiul din toate directiile?

Se spune ca nu exista mancaruri rele, ci doar stiluri de alimentatie nesanatoase. Desi multi dintre noi intelegem ideea de alimentatie variata, echilibrata si moderata, unora ne este greu sa o punem in aplicare.

Tanjim dupa varietate, dupa diversitate, avem in gene aceasta “lupta”. Specia umana s-a dezvoltat in medii naturale in care exista o gama variata de surse de hrana, iar pentru a-si asigura substantele nutritive necesare unei bune functionari a organismului era nevoie sa se infrupte din toate. Si astazi se intampla la fel si ar fi bine daca am reusi sa selectam doar o parte din multitudinea de alimente pe care le avem la dispozitie. Dar nu o facem. Studiile in domeniul alimentatiei sanatoase arata clar ca tendinta este sa mancam mai mult cu cat avem mai multe optiuni.

Ce inseamna o alimentatie echilibrata? Putem pune alaturi o mancare relativ nesanatoasa si una sanatoasa? Plusurile grepfrutului compenseaza minusurile unui ecler apetisant? Ideea ca orice merge cu orice este valabila doar pe hartie. Poti sa planifici sa iei pranzul la un fast food, iar micul dejun si cina sa fie mese sanatoase. Daca aduni substantele nutritive si caloriile pentru o astfel de zi s-ar putea sa nu te alarmeze rezultatul, pe hartie. Alegand cu grija alimentele de la micul dejun si cina, probabil ca vei tine caloriile si grasimile sub control si, totodata, vei oferi si organismului tau substantele nutritive de care are nevoie.

Dar, sa revenim la realitate: cine mananca astfel? Majoritatea celor care aleg sa ia un pranz tip fast food vor gasi o solutie asemanatoare si pentru cina, din pacate.

Moderatia in alimentatie inseamna, in general, sa nu mancam in exces si se refera in mod special la “plusuri”, cum sunt grasimile, dulciurile si alcoolul. Unele persoane pot sa pastreze o punga de fursecuri in dulapul de la bucatarie si sa nu le manance pe toate o data. Pentru altii insa este de neconceput ideea de a manca un singur fursec si prefera uneori sa evite tentatia neaducand-o in casa.

Asadar, exista mancaruri rele sau doar stiluri alimentare nesanatoase? Ambele variante par sa fie valabile. Fiecare dintre noi are propria lista de mancaruri “nesanatoase”. Este alegerea fiecaruia daca mananca aceste alimente si cat de des face acest lucru. In schimb, alimentatia nesanatoasa consta in consumarea unor alimente nesanatoase in cantitati mari si in mod regulat.

“Este recomandat sa ne straduim sa mancam cat mai sanatos posibil. Varietatea ar trebui sa reiasa dintr-o gama larga de alimente sanatoase pe care sa le avem la dispozitie. Echilibrul inseamna mai putin sa numaram alimentele “rele” si cele “bune”, cat sa ne asiguram ca organismul nostru primeste cantitatile de substante nutritive de care are nevoie – proteine slabe, grasimi sanatoase si carbohidrati “folositori”, cum sunt fructele, legumele si cerealele integrale. Din cand in cand putem face exceptii, dar cu moderatie – partea cea mai grea. Este greu sa iei numai ce ai nevoie cand peste tot in jurul tau gasesti tentatii.”, a declarat Dr. Luigi Gratton, Vice President, Medical Affairs & Education in cadrul Herbalife Ltd.


feedback
Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum



Ti-ai uitat parola ?
Inregistreaza un user nou