Networking-ul – piata nevazuta a muncii

In stil office

Networking-ul – piata nevazuta a muncii

Dacă eşti în căutarea unui job, ştii că e la fel de important să cunoşti oamenii potriviţi pe cât este să excelezi profesional. După părerea experţilor în resurse umane, cam un sfert din totalitatea locurilor de muncă vacante sunt făcute publice prin reclame sau anunţuri de angajare.

Asta înseamnă că restul posturilor sunt ocupate în urma unei recomandări. Cu cât postul este mai important, cu atât e mai probabil să nu i se facă reclamă. Aici intervine networking-ul, un concept înţeles însă, nu de puţine ori, greşit.

Cum te ajută reţeaua

Networking înseamnă, pe scurt, să cunoşti oameni, să menţii legătura cu ei şi să-i poţi folosi în avantajul tău atunci când îţi cauţi un job. Oamenii din reţeaua ta pot să te anunţe când află de un job, sau să-ţi dea detalii despre o anumită companie sau domeniu de activitate. Sau îţi pot face cunoştiinţă cu alţi oameni, care la rândul lor îţi vor fi de folos în găsirea unui job bun. De multe ori, nu poţi să afli despre anumite posturi libere decât vorbind cu cât mai mulţi oameni şi spunându-le că îţi cauţi de muncă.

Orice situaţie sau eveniment care-ţi permite să socializezi poate fi o oportunitate de networking, de la o expoziţie cu vânzare până la coada de la supermarket. Important e însă ce faci cu contactele pe care le creezi. Depinde aproape exclusiv de tine ca rezultatul socializării să fie cât mai aproape de aşteptările tale. Înainte de a participa la un eveniment, gândeşte-te ce vei spune şi de ce te duci acolo. Pregăteşte-ţi de acasă câteva întrebări, pune-le la momentul potrivit şi îţi vei convinge mai uşor partenerii de interesul tău.

Cum le câştigi încrederea celorlalţi

Ţine minte, mai ales, că pentru a-ţi dezvolta o reţea puternică e nevoie de lăgaturi care nu se realizează printr-o singură întâlnire. Bineînţeles, prima impresie contează. Ceea ce faci după această întâlnire e esenţial pentru a-l convinge pe partener de interesul tău sincer pentru o relaţie de sprijin reciproc. Menţinerea relaţiei, nu simpla stabilire a contactului, îţi va da acces la oportunităţi. E o mare diferenţă între a le recita oamenilor un text despre valoarea ta profesională şi a construi o relaţie bazată pe nevoi şi interese comune.

În relaţia de afaceri pe care vrei s-o stabileşti, credibilitatea şi încrederea sunt baze mult mai solide decât autopromovarea. Investeşte timp şi energie ca să creşti şi să menţii relaţia, fiindcă doar aşa îi vei face pe oamenii cu care intri în contact să-şi amintească de tine. Dacă te mulţumeşti să aduni contacte, te vei alege, foarte probabil, doar cu un teanc de cărţi de vizită complet inutile.

Dă pentru a primi

Cum menţii o relaţie? În primul rând oferind măcar la fel de mult cât aştepţi să primeşti. Oferă-ţi ajutorul de fiecare dată când ai ocazia şi răspunde prompt cererilor care ţi se adresează. Nu te teme să ceri la rândul tău ajutor, cei mai mulţi oameni se vor simţi flataţi şi vor fi bucuroşi să te ajute. Ai însă grijă să nu ceri mereu fără a oferi vreodată ceva în schimb, pentru ca o astfel de atitudine nu te va recomanda ca o viitoare colegă bună. Crescând în timp, relaţia te poate conduce la principalul tău scop, un nou loc de muncă. Între timp, îţi vei fi construit deja o reputaţie bună, de persoană implicată care are soluţii la problemele celorlalţi.

Prin urmare: pune întrebari, urmăreşte răspunsul celuilalt, identifică-i problemele sau preocuparile şi oferă-i soluţii şi legături care să-i fie de folos. Telefonează-i sau trimite-i un mail imediat după întâlnire şi, în general, păstrează legătura. Dacă ţi s-a dat o referinţă către un contact nou, menţionează referinţa în toată corespondenţa cu acea persoană. Pregăteşte-ţi cu atenţie întrebările şi ia în calcul fiecare informaţie care ţi-a fost oferită despre noul contact. Pune întrebări cu final liber, de genul “Descrie-ţi-mi, vă rog…”, “Cum vi se pare…”, “Spuneţi-mi mai multe despre…” etc. Nu pune întrebări vagi, precum “Spuneţi-mi, vă rog, mai multe despre domeniul dvs”. Încearcă să formulezi la modul “Spuneţi-mi, vă rog, ce vă place cel mai mult la domeniul dvs”. Păstrează legătura cu noul contact şi arată-i că te gândeşti la el, ţinându-l la curent cu evoluţia ta. Cel mai important, mulţumeşte oricui te-a ajutat oferindu-ţi orice fel de informaţie. Celor care s-au şi întâlnit personal cu tine, le poţi trimite chiar o scrisoare sau un bilet de mulţumire.

Oamenii de succes o fac

Fie că eşti sau nu în căutarea unui job, networking-ul îţi oferă o mulţime de avantaje. Cunoscând o reţea importantă de oameni, îţi păstrezi vizibilitatea în profesia ta, îţi promovezi afacerea sau serviciile şi îţi menţii abilitatilea de socializare. Poţi să rezolvi probleme, să afli informaţii, să faci schimb de idei şi prin toate astea să devii mai bună la locul de muncă actual. Şi mai important, îi poţi ajuta pe alţii. Dar, în primul rând, doar aşa este posibil ca sute de contacte să lucreze pentru tine. Nu e deci nicio surpriză că oamenii ale caror cariere le invidiem cu toţii sunt exact aceia care au înţeles cel mai bine cum funcţionează networking-ul.



feedback
Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum



Ti-ai uitat parola ?
Inregistreaza un user nou